Kommentar: Riksrevisionens granskning av Nationell plan

Riksrevisionen har granskat regeringens och Trafikverkets hantering av Nationell plan för transportinfrastrukturen. Planen beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas. Planeringen sätts för 12 år framåt och uppdateras vart fjärde år. Riksrevisionen markerar att beslutade investeringar inte effektivt bidragit till ökad trafiksäkerhet och bättre resmöjligheter.

Slutsatserna i Riksrevisionens granskning bekräftar den kritik som Riksförbundet M Sverige tidigare framfört:

• Planen bidrar inte effektivt till bättre resmöjligheter, ökad trafiksäkerhet och de andra transportpolitiska målen.
  • Många av åtgärderna med högst samhällsekonomisk lönsamhet har plockats bort ur planen.
  • Regeringens styrning har bakbundit Trafikverket.

Infrastrukturpolitiken har på senare år i alldeles för hög grad styrts av politiska käpphästar, snarare än största möjliga nytta för medborgarna. Dyra satsningar på snabbtåg eller regionalpolitiska prestigeprojekt har gått före exempelvis viktiga underhållsåtgärder, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

I granskningen framkommer att regeringen redan i uppdraget till Trafikverket om att ta fram ett planförslag angivit specifika större åtgärder som ska ingå. Detta har hindrat myndigheten från att lägga fram de förslag som bäst skulle bidra till de transportpolitiska målen. I fastställelsen av den nationella planen uteslöt regeringen dessutom samtliga av de mycket få åtgärder som Trafikverket haft möjlighet att föreslå på eget initiativ.

Trafikverket får också kritik. Till följd av myndighetens bristfälliga kontroll har kostnaderna tillåtits skena och många planerade åtgärder har fått ställas in eller skjutas på framtiden.

– Nu är processen igång för framtagandet av nästa nationella plan som ska gälla 20262037. Denna gång måste förfarandet ske med högre grad av transparens och besluten vila på fullgoda beslutsunderlag. Planen måste följa principen om ett ansvarsfullt förvaltarskap av gemensam infrastruktur och skattebetalarnas pengar, säger Caroline Drabe.

Läs mer om Riksförbundet M Sveriges förslag till nationell plan på denna länk: Riksförbundet M Sverige - Riksförbundet M Sverige

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.