Länstrafiken Kronoberg

Fortsatta utmaningar i stads- och regiontrafiken

Länstrafiken gick in i ett nytt trafikavtal med trafikbolaget Connect Bus den 10 december. Uppstarten av den nya trafiken har stött på en del problem och i dagsläget finns fortsatt utmaningar att lösa. Länstrafiken ser allvarligt på händelsen och arbetar för att lösa problemen.

Länstrafiken Kronoberg/Mats Samuelsson

- Det är mycket olyckligt att vi ännu inte kommit till rätta med de uppstartsproblem som uppstått i den nya trafiken och att detta påverkat en del av våra resenärer negativt. Vi ser mycket allvarligt på situationen och vidtar de åtgärder som krävas, säger Carina Bengtsson (C), trafiknämndens ordförande.

Länstrafiken arbetar nu tillsammans med Connect Bus för att så snart som möjligt åtgärda de uppstartsproblem som uppkommit. Connect Bus har utmaningar med det nya planeringssystemet, tekniken samt schemarelaterade frågor som orsakat förseningar och inställda turer i linjetrafiken. Problem som tyvärr drabbat länstrafikens resenärer.

Connect Bus arbetar intensivt för att lösa dessa problem och återgå till normal drift så snabbt som möjligt. Deras team jobbar hårt för att identifiera och hantera eventuella tekniska, logistiska och schemarelaterade frågor.

Länstrafiken i stabsläge för att få styrning på situationen

Med anledning av den nuvarande situationen har Länstrafiken Kronoberg gått upp i så kallat stabsläge. Stabsläge är det lägsta beredskapsläget av tre och innebär att nyckelbefattningar inom den särskilda krisledningen på länstrafiken följer utvecklingen, samlar in information och är beredda att vidta nödvändiga åtgärder tillsammans med Connect Bus.

Länstrafikens förväntan är att utmaningarna ska vara åtgärdade så snart som möjligt. De åtgärder som hittills vidtagits utöver att länstrafiken gått upp i stabsläge är bland annat att Connect Bus tillsatt extra resurser från hela landet och Länstrafiken Kronoberg har stärkt upp med egen personal.

Länstrafiken beklagar djupt de besvär detta orsakat resenärerna och tackar för resenärernas tålamod och förståelse.

- Det är verkligen tråkigt att våra resenärer blir drabbade, men vi gör allt vi kan och har man som resenär någon fråga så är de välkomna att höra av sig till vårt kundcenter, säger Pär Welander, trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg.

Kontakter

Länstrafiken Kronoberg är en del av Region Kronoberg och har i uppgift upphandla, samordna, planera, utveckla och marknadsföra kollektivtrafiken i länet. Vi ansvarar även för samordning av andra trafikuppdrag efter särskild överenskommelse med respektive kommun eller Region Kronoberg.

Följ Länstrafiken Kronoberg

Senaste pressmeddelandena från Länstrafiken Kronoberg

Länstrafiken Kronoberg lämnar stabsläget12.1.2024 11:10:18 CET | Pressmeddelande

Den 10 december övertog trafikföretaget Connect Bus uppdraget att utföra linjetrafiken i Kronoberg. Starten av det 12-åriga avtalet har kantats av uppstartsproblem som drabbat resenärerna. Åtgärderna som Länstrafiken Kronoberg tillsammans med Connect Bus vidtagit för att komma tillrätta med problemen som uppstod i samband med uppstarten av det nya trafikavtalet ger nu effekt och ytterligare åtgärder och förbättringsaktiviteter är planerade att genomföras framöver vilket innebär att länstrafiken nu lämnar stabsläget.

42 företag konkurrerade om upphandling av Serviceresor och skolskjuts i Kronobergs län från 202519.6.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Region Kronoberg fattade idag tilldelningsbeslutet som gäller upphandlingen av Serviceresor och skolskjuts i Länstrafiken Kronobergs regi från 1 juli 2025. Det blir fem trafikföretag som får dela på uppdraget som omfattar 249 fordon och är uppdelat i 31 olika trafikområden. Avtalet är sex år och det totala kontraktsvärdet beräknas till ca 1,2 miljarder kronor.