Transportföretagen välkomnar tillsättandet av Arlandasamordnaren

Regeringen har beslutat att tillsätta Peter Norman som samordnare för att stärka Arlanda flygplats konkurrenskraft. Uppdraget består av att föra dialog med berörda aktörer för att identifiera och föreslå åtgärder som kan genomföras på såväl kort som lång sikt för ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet till och från Arlanda flygplats.

- Transportföretagen välkomnar att regeringen nu levererar konkreta initiativ för att stärka Arlandas konkurrenskraft. Vi har väntat på åtgärder efter att Arlandautredningen redovisades år 2022 och flera nya rapporter har påmint oss om det bekymmersamma läget för den svenska flygmarknaden, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Arlanda flygplats har tappat mark i förhållande till flygplatser i våra nordiska grannländer samtidigt som flygtrafiken och passagerarantalet i Sverige befinner sig på klart lägre nivåer jämfört med genomsnittet i Europa. Nyligen publicerades en rapport som Visit Sweden, Region Stockholm och Swedavia, låtit göra där tillgängligheten till Stockholm Arlanda jämförs med ett flertal andra europeiska storflygplatser. Rapporten visar att tillgängligheten, mätt i antalet flyg och flyglinjer till Arlanda från utlandet minskat med 25 procent mellan åren 2018 och 2023.

- Nu måste vi vända utvecklingen. Det är stora värden som står på spel och tillgängligheten med flyg i och till och från Sverige behöver förbättras, inte försämras. Arlanda är en multimodal transportnod för människor och gods och flygplatsens framtida utveckling är mycket viktig för många av Transportföretagens medlemmar. Dessutom arbetar över 20 000 människor på och kring flygplatsen vilket gör Arlanda till en av Sveriges största arbetsplatser. Kommunikationsmöjligheterna till och från flygplatsen är redan problematiska och det är glädjande att Arlandasamordnaren även ska titta på detta, säger Marcus Dahlsten.

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag håller med:

- Vi har kämpat länge för att busstrafiken till och från Arlanda måste förbättras och just kollektivtrafikförbindelserna till och från flygplatsen är helt avgörande för att Arlanda ska kunna stärka sin position och utvecklas. Flera punkter i Arlandasamordnarens direktiv handlar om just bättre och ökat kollektivt resande till och från flygplatsen, det är mycket bra och vi på Sveriges Bussföretag som är en del av Transportföretagen står till utredarens förfogande under arbetet.

- Vi välkomnar allt som är positivt för Arlandas utveckling, inklusive förbättring av markförbindelserna. Det finns ett stort behov av att fortsätta att utveckla Arlanda, inte minst också för att hantera morgondagens flyg, om Arlanda ska ha en rimlig chans att konkurrera med andra nordiska flygplatser, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg.

Återhämtningen av det svenska flyget efter pandemin går långsammare än i många andra europeiska länder samtidigt som kostnaderna för flyget stiger hela tiden. Eftersom flyget finansierar sin infrastruktur innebär det att färre passagerare tvingas betala mer för infrastrukturen genom sina biljetter. Samtidigt höjs flygskatten nästa år med 10 procent och reduktionsplikten för flyget stiger trots att EU nu inför en europeisk motsvarighet.

Transportföretagen har uppmärksammat situationen för det svenska flyget i flera fora under året bland annat i den Handlingsplan för ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg som överlämnades till infrastrukturministern i maj tidigare i år och i en ny rapport om hur kostnaderna för det svenska flyget skenar och försämrar konkurrenskraften.

- En av de viktigaste förslagen i handlingsplanen är att utveckla Arlanda som nav och en hållbar framtidsflygplats. Vi är mycket glada att regeringen nu agerar i denna riktning och ser fram mot en ny era av svensk flygpolitik som både säkerställer tillgängligheten med flyg i och till och från Sverige samtidigt som vi storsatsar på utveckling av fossilfritt flyg och ett konkurrenskraftigt, lättillgängligt och effektivt Arlanda.

- Samtidigt visar vår kostnadsrapport att kostnaderna för det svenska flyget skenar och kommer att ytterligare försämra vår konkurrenssituation om inget görs. Därför ser vi avskaffandet av flygskatten som en väsentlig del av att stärka Arlandas ställning, avslutar Fredrik Kämpfe.

Arlandasamordnaren ska redovisa uppdraget senast den 31 maj 2025.

Samordnaren ska inom ramen för uppdraget bl.a.

• analysera brister i spår- och väginfrastrukturen och transporterna till och från Arlanda flygplats.
  • föreslå och rangordna samhällsekonomiskt effektiva och långsiktigt håll-bara åtgärder för att hantera identifierade brister.
  • föreslå trafiklösningar för att uppnå ökad intermodalitet och ett ökat kollektivtrafikresande till och från Arlanda flygplats.
  • belysa de samhällsekonomiska effekterna av koncessionen med exklusiv trafikeringsrätt som A-Train AB har på Arlandabanan fram till 2050.
  • analysera och föreslå övergripande principer för finansiering av de åtgärder som föreslås och i det sammanhanget undersöka möjligheterna till medfinansiering av åtgärder.
  • sondera möjligheterna till överenskommelser med berörda parter om finansiering av de åtgärder som föreslås, med förbehåll för regeringens och i förekommande fall riksdagens godkännande.
  • identifiera markområden som, genom de förslag som redovisas, kan få förbättrade förutsättningar för en mer samhällsekonomiskt effektiv markanvändning, såsom bostadsbyggande.
  • lämna de eventuella författningsförslag som kan bli aktuella med anledning av de redovisade förslagen och åtgärderna.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 37.5.2024 10:23:50 CEST | Pressmeddelande

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.

Ny rapport pekar på flera utmaningar för Kalmar läns infrastruktur, el- och kompetensförsörjning24.4.2024 13:37:27 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Industriarbetsgivarna och Transportföretagen pekar på flera utmaningar för Kalmra län: mer personal, mer fossilfri el och bättre infrastruktur behövs för att säkra industri och transporter. Rapporten visar på de utmaningar som måste hanteras för att det även i framtiden ska vara möjligt att våra företag har en ledande roll i arbetet med att ställa om sin verksamhet för att ge minsta möjliga klimatpåverkan, för jobb och stärkt konkurrenskraft.