Audi

Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med välmeriterade team Mattias Ekström/Emil Bergkvist.

Dela

Imorgon den 5:e januari går starten i Dakarrallyt. Ett legendariskt ökenrally som ställer extrema krav på både team och bilar. Tre välmeriterade team kör för Audis räkning i elektrifierade RSQ e-tron. Mattias Ekström och Emil Bergkvist tar sig åter an utmaningen tillsammans med Carlos Sainz/Lucas Cruz och Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger.

Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med elektrifierade RS Q e-tron
Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med elektrifierade RS Q e-tron

Inför starten i årets Dakarrally har team Audi Sport optimerat varje detalj i Audi RS Q e-tron. Den innovativa prototypen som utvecklats speciellt för ökenrallyn körs med elektrisk drivlina, högvoltsbatteri och energiomvandlare. Ökenrallyt som räknas som världens tuffaste pågår den 5-19 februari och de tävlande kommer att köra nära 790 mil.

Totalt ca 789 utmanande mil med dagsetapper på över 40 mil

Under de 14 dagarna i Saudiarabien körs tolv specialsträckor på totalt 473 mil, inklusive anslutningssträckor blir det hela 789 mil som skall tillryggaläggas. Ofta blir det dagsetapper på över 40 mil på specialsträckorna och det gäller för teamen att vara väl förberedda, både mentalt och fysiskt. Den 11-12 januari körs dessutom en 48-timmarsetapp i det som kallas Empty Quarter, ett område som sträcker sig över ändlösa sanddyner, där de tävlande inte heller kan följa motståndarnas positioner eller ta hjälp av serviceteam.

Audi först med att utveckla en T1U-modell.

Som pionjär inom motorsporten är Audi den första tillverkaren som utvecklat en eldriven modell för Dakarrallyt. Målet var att visa att det går att vara konkurrenskraftig och att även elektrifierade bilar kan ta sig an en av de tuffaste utmaningarna inom motorsporten. Audi RS Q e-tron är utrustad med en elektrisk drivlina med högvoltsbatteri och räckviddsförlängare som körs på det förnybara bränslet reFuel, en kombination som visat sig vara väldigt effektiv. Även om de tidigare åren visat att det går att nå pallplatser, är Dakarrallyt fortfarande oförutsägbart. ”Vi vet vad vi redan har uppnått. Samtidigt ser vi fram emot Dakarrallyt med respekt. Det är en stor utmaning”, säger Rolf Michl, chef för Audi Motorsport. Liksom tidigare år förlitar sig Audi på teamet från Q Motorsport med den erfarna teamchefen Sven Quandt.

Förbättrade detaljer i Audi RS Q e-tron

Audi RS Q e-tron har inför 2024 förbättrats på många områden, inte minst i förarmiljön och på att öka komforten för förare och kartläsare. Många andra nya detaljer kortar underhållstiderna och gör prototypen säkrare, tillförlitligare och bekvämare.

"För mig handlar det om hur vi använder bilen perfekt i sanden. Det hjälper att vi kan köra över sanddynerna utan att behöva växla.  Våra konkurrenter är erfarna och snabba. Jag har tränat och tävlat så mycket som möjligt för att vara redo. Emil och jag har fortsatt att öka hastigheten och förståelsen för sporten. Men jag har lärt mig att vara ödmjuk i den här sporten. Det är otroligt långa dagar och så många av dem ..., säger mångsidige Mattias Ekström, vinnare av Race of Champions 2023.

Dagliga uppdateringar och Inside Dakar med behind the scenes

Audi bjuder på dagliga uppdateringar, intervjuer och intressant information via Audi Media TV och på Audi Sports´s Facebook-sida. Se animerade kartan över alla tävlingsetapper här

Mer bakgrundsinformation och bilder:
https://www.audi-mediacenter.com/en/dakar-rally-13721
https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-at-the-dakar-rally-2024-15749

RS Q e-tron i korthet:
-
Högvoltsbatteri på 52 kWh netto
- Elmotorer: en Audi MGU05 från Formula E per axel
- Räckviddsförlängare: 2.0 TFSI-motor från DTM via Audi MGU05 från Formula E
- Refuel förnybart bränsle
- Tekniska data

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Välmeriterade Mattias Ekström och Emil Bergkvist tävlar för Audi i Dakarrallyt i elektrifierade RSQ e-tron
Välmeriterade Mattias Ekström och Emil Bergkvist tävlar för Audi i Dakarrallyt i elektrifierade RSQ e-tron
Ladda ned bild
Välmeriterade Mattias Ekström och Emil Bergkvist tävlar för Audi i Dakarrallyt i elektrifierade RSQ e-tron
Välmeriterade Mattias Ekström och Emil Bergkvist tävlar för Audi i Dakarrallyt i elektrifierade RSQ e-tron
Ladda ned bild
Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med välmeriterade team Mattias Ekström/Emil Bergkvist.
Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med välmeriterade team Mattias Ekström/Emil Bergkvist.
Ladda ned bild
Mattias Ekström och Emil Bergkvist i Empty Quarter 2023
Mattias Ekström och Emil Bergkvist i Empty Quarter 2023
Ladda ned bild

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Nästa milstolpe i F1-projektet: Nico Hülkenberg blir förare för Audis fabriksteam29.4.2024 15:29:00 CEST | Pressmeddelande

Kursen fortsätter stakas ut för Audis Formel 1-projekt. Efter tillkännagivandet av det fullständiga övertagandet av Sauber Group inför inträdet i F1, har den första föraren nu bekräftats. Nico Hülkenberg har tecknat ett flerårigt avtal med Sauber och kommer starta för Audis fabriksteam 2026. Redan 2025 kommer Hülkenberg köra för Sauber och följer därefter med i transformationen till fabriksteamet.

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye