Schibsted

Maria Bjaring ger röst åt Aftonbladet

Dela

Aftonbladet-profilen Maria Bjaring blir Aftonbladets AI-röst. Just nu finjusteras röst och teknik för att läsa uppdaterade nyhetssammanfattningar till en publik på språng. ”Med en AI-röst tar vi ett stort steg framåt i vår strävan att göra kvalitetsjournalistik mer tillgänglig och anpassad till publikens behov”, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef.

Aftonbladet-profilen Maria Bjarings ansikte är känt för tv-tittarna. Nu blir även hennes röst en omistlig del av tidningen. – Jag svarade ja direkt på frågan. Det är ett spännande projekt. Men det är också närmast filosofiskt att dela med sig av något så personligt som sin röst.
Aftonbladet-profilen Maria Bjarings ansikte är känt för tv-tittarna. Nu blir även hennes röst en omistlig del av tidningen. – Jag svarade ja direkt på frågan. Det är ett spännande projekt. Men det är också närmast filosofiskt att dela med sig av något så personligt som sin röst.

Under närmare 80 timmar har 4 000 meningar lästs in i Aftonbladets poddstudio. Därmed finns nu grunden för den AI-tjänst Maria Bjaring ger röst åt och som ska leverera uppdaterade nyhetssammanfattningar i tal till Aftonbladets fyra miljoner dagliga användare.

– Det är utmanande att sätta precisa betoningar på ord du inte vet vilket sammanhang de kommer användas i. Är det här nöje, eller utrikespolitik? Eller en text om en V75-häst? Men det ska nog gå bra. Det är ett spännande projekt som tillför något nytt och viktigt för våra användare, säger Maria Bjaring.

AI-rösten är ett sätt att svara upp mot ett behov som Aftonbladets läsare gett uttryck för i läsarundersökningar under en längre tid: möjligheten att ta del av nyhetssammanfattningar i ljudformat, samtidigt som de gör annat.

Genom djuplodande användarintervjuer har behovet kartlagts och vilka olika mindset publiken är i när de tar del av innehållet. 

– Det traditionella sättet att läsa in korta nyhetssammanfattningar tar tid och energi av redaktionen, tid som vi nu istället kan lägga på att skapa unik journalistik. Med hjälp av AI kan vi både sammanfatta det pågående nyhetsläget och generera ljudklipp, säger Ludwig Krokstedt, product manager på Aftonbladet och projektledare för AI-rösten.

Båda delarna i produktionsprocessen kvalitetskontrolleras av en reporter eller redaktör för att säkerställa att informationen som går ut är korrekt. 

AI-rösten lanseras under våren, just nu finjusteras tekniken, för att svara mot läsarnas och redaktionens kvalitetskrav. 

– Röstens kvalitet kommer att öka över tid, det sker mycket inom det här området just nu. I ett första skede handlar det om att erbjuda nyhetssammanfattningar, men framåt ska vi kunna erbjuda den här möjligheten inom fler områden, som i våra artiklar, säger Ludwig Krokstedt.

Aftonbladets produktchef Moa Gårdh välkomnar den nya tekniken och möjligheterna den ger att utveckla nya tjänster:

– I en värld där information flödar snabbare än någonsin är det avgörande för oss på Aftonbladet att ständigt söka nya sätt att nå ut till vår publik och erbjuda dem olika sätt att ta del av vår journalistik. Vi har en tradition av att ta till oss ny teknik, säger hon.


För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ludwig Krokstedt, product manager. Telefon: 073-907 77 52. E-post: ludwig.krokstedt@schibsted.com.

Nyckelord

Kontakter

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande

Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye