Nio av tio kommunpolitiker: livsmedelsbutikerna är viktiga för kommunens krisberedskap
Landets kommunpolitiker är överens om att livsmedelsbutikerna spelar en viktig roll för kommunens krisberedskap. Det visar en enkät som branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel låtit genomföra. Dagligvaruhandeln vill och kan bidra till att trygga Sveriges civila beredskap med tillgång på mat i hela landet, även vid kris eller krig. I arbetet med att stärka landets beredskap är samarbetet med Sveriges 290 kommuner avgörande.
Sveriges regering har tagit beslut om att stärka Sveriges beredskap, både militärt och civilt. En viktig del av den civila beredskapen handlar om tillgången på mat. Det håller landets kommunpolitiker med om. Hela 93 procent av de kommunpolitiker som deltagit i en nyligen genomförd enkät om kommunens krisberedskap anser att livsmedelsbutikerna spelar en viktig roll, och det finns en politisk enighet i frågan.
- Landets lokalpolitiker är överens om att livsmedelsbutikerna spelar en viktig roll för kommunens krisberedskap, något som dagligvarubranschen är positiva till och vill bidra till. Men utmaningen är att vi upplever att många kommuner inte vet hur de ska arbeta med frågan. Arbete med det civila beredskapsarbetet har hittills främst skett på nationell och myndighetsnivå. För att säkra en lokal civil beredskap behövs samordning med alla Sveriges kommuner. Våra medlemsföretag har butiker runt om i hela Sverige, vi vill inte hamna i ett läge där vi har 290 olika tolkningar av hur det lokala beredskapsarbetet ska genomföras, säger Ulrika Dahlin, ansvarig för beredskapsfrågor på Svensk Dagligvaruhandel.
En trygg och robust livsmedelsförsörjning handlar om samarbeten. Förutom tydliga samarbeten genom hela livsmedelskedjan, från primärproduktion till tillverkning och handel, måste viktiga samhällssystem som transportinfrastruktur, elförsörjning, tele- och datakommunikationer fungera på nationell, regional och kommunal nivå. Under pandemin identifierades livsmedelskedjan som en samhällsviktig verksamhet. Dagligvaruhandelns roll som viktig distributör av livsmedel och andra samhällsviktiga tjänster som paketutlämning och apoteksombud blev under pandemin väldigt tydlig. När covid spreds som mest och med stora begränsningar kring hur vi fick röra oss i samhället, höll ändå landets matbutiker öppet.
- Branschen visade att i tid av kris gick det att upprätthålla en fungerande verksamhet. Redan innan pandemin förde vi en dialog med departement, myndigheter och andra organisationer om Sveriges livsmedelsförsörjning. I söndags var minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin tydlig med att tiden att agera är nu, och vi är redo att intensifiera dialogen ytterligare. I dialog framåt är det vår förhoppning är att kommunerna inkluderas i större utsträckning, avslutar Ulrika Dahlin.
Just nu pågar Folk och Försvars Rikskonferens i Sälen, Svensk Dagligvaruhandel är representerade på plats under alla dagar.
Enkäten skickades ut via mejl till alla Sverige kommunpolitiker under oktober 2023. Totalt antal svar var 3 792 personer vilket är cirka 12 procent av Sverige kommunpolitiker.
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seSvensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum