IKEA

Svensken nöjd med livet hemma – men oroar sig över sin egen och landets ekonomi

Dela

Ordning och reda och ett hållbart hem är några av nycklarna till ett bättre liv hemma. Samtidigt oroar sig många svenskar för sin ekonomi, hälsan hos sina nära och kära samt det ekonomiska läget i Sverige. Det visar den globala undersökningen om livet hemma, Life at home report, som IKEA genomför årligen.

En man i vit tröja står vid ett fönster och vattnar sina krukväxter.

Det gångna året har präglats av präglas av tre motsatsförhållanden. Människor slits mellan en önskan att göra mer, samtidigt som man har ett behov av att gör mindre. Man vill vara tillsammans, men har ett stort behov att få sin avskildhet. Dessutom vill man leva ett gott liv, men hålla sig inom sina ekonomiska ramar.

Tuffare ekonomiska tider har påverkat både konsumenternas plånböcker och tankesätt. Medan endast två av fem tillfrågade konsumenter har en positiv syn på de kommande två åren, är hemmet en möjliggörare. Enligt Life at Home Report1 2023 anser 67% av de svenska konsumenterna att det är viktigt att deras liv hemma gör det möjligt för dem att känna sig positiva till sin framtid.

– På IKEA har vi alltid varit intresserade av och nyfikna på hur livet hemma ser ut, eftersom vi vet att livet hemma är en av de viktigaste faktorerna för människors välmående. I tio år har vi genomfört Life at home-besöken som också har resulterat i rapporten, och sedan 50 år tillbaka genomför vi regelbundna besök hos människor i olika delar av Sverige. Insikterna från de hembesöken används sedan i produktutvecklingen men också i vidareutvecklingen av kunskapen om hur vi möblerar våra hem för mer välmående. På så sätt kan vi vara relevanta i att hjälpa människor att skapa en bättre vardag när den påverkas av globala och kulturella förändringar, säger Tori Newman, Country Home Furnishing & Retail Design Manager, IKEA Sverige.

En%20man%20i%20vita%20byxor%20och%20svart%20tr%F6ja%20sitter%20p%E5%20en%20s%E4ng%20i%20ett%20sovrum.

Drömhem är lika med drömliv

Nästan tre fjärdedelar (72%) av de som tillfrågats globalt säger att det är viktigt att ha ett hem som hjälper dem att se positivt på framtiden, och sömn är det hemliga vapnet för en bättre vardag. En tredjedel (33%) säger att en välbehövlig tupplur är avgörande för en bättre mental hälsa. En god natts sömn är en förutsättning för ett positivt liv hemma.

I Sverige anser mer än nio av tio av de tillfrågade svenskarna att kvaliteten på deras sömn är viktig. Men bara hälften av dem anser att den nuvarande kvaliteten på deras sömn är bra. Enligt de tillfrågade är de viktigaste faktorerna till en god natts sömn att skapa rätt temperatur i rummet (46%), ha sin favoritkudde (27%) och säga god natt till en älskad person (25%). 

En%20keramikvas%20och%20ett%20keramikfat%20st%E5r%20framf%F6r%20en%20tr%E4v%E4gg.

Ordning i hemmet, lugn i sinnet

Två femtedelar (40%) av de tillfrågade globalt säger att ett städat och organiserat hem får dem att känna sig mer nöjda och avslappnade, medan bara 33% av de svenska respondenterna anser att ett städat och organiserat hem får dem att känna sig mer nöjda och avslappnade hemma.

Mer än hälften av de svenska respondenterna anser att hemmet är deras favoritplats att vara på (55%). Medan 63% överlag är positiva till sitt liv hemma, är de största orosmomenten kopplade till just livet hemma. Det handlar om hushållsekonomin och den disponibla inkomsten (35%), hälsan hos nära och kära (32%) samt det aktuella ekonomiska läget i landet (31%), som är de största orosmomenten. 

En%20man%20i%20vit%20tr%F6ja%20st%E5r%20vid%20ett%20f%F6nster%20och%20vattnar%20sina%20krukv%E4xter.

Grönare hem är lyckligare hem

En hållbar livsstil ger en boost av positivitet - nästan tre fjärdedelar (72%) av de personer (globalt) som anser att de lever hållbart idag känner sig också positiva till sitt nuvarande liv hemma.

Hållbarhet är en naturlig del av drömmen om det idealiska hemmet och 2023 anser 38% av de tillfrågade svenskarna att ett idealiskt hem är ett hem som hjälper dem att få kontakt med naturen, medan 35% anser att det är ett hem som hjälper dem att leva ett hållbart liv. Det finns dock utmaningar kopplade till hållbarhet och idag anser endast 30% av de svenska respondenterna att deras hem gör det möjligt för dem att leva på ett hållbart sätt. 

Läs hela rapporten

10 år med IKEA Life at Home Report

IKEA Life at Home Report ger oss möjlighet att gräva djupare i livet hemma runt om i världen för att förstå hur vi kan göra det bättre. Under de senaste 10 åren har den blivit ett av de största och forskningsprojekt i sitt slag, med en blandning av metoder och partners för att utforska behoven och drömmarna hos människor över hela världen.

Hembesök är kärnan i allt vi gör på IKEA, inklusive rapporten Livet hemma. Att möta människor där de bor ger oss en större och mer empatisk förståelse för de utmaningar de möter i hemmet. Utöver hembesök omfattar vår forskningsmetodik alltid en nationellt representativ undersökning i ett stort antal länder, och vi arbetar med forskningsinstitut i världsklass för att säkerställa att vår datainsamling är robust och representativ. 

Life at Home Report började 2014 med att undersöka de praktiska aspekterna av hemmet, och har under åren utvidgats till att omfatta det känslomässiga landskapet där vi bor. En av de mest utmärkande egenskaperna hos Life at Home Report är att utforska hur människor känner för sin bostad, och inte bara vad de gör där. Denna blandning av funktionella och känslomässiga insikter bidrog till att utveckla ett ramverk som presenterar åtta känslomässiga behov för ett bättre liv hemma. I år baserades undersökningen på dessa åtta känslomässiga behov i hemmet. 

Metodik för Life at Home-rapporten 2023

Ett nationellt representativt urval av 37 428 personer i åldern 18+ tillfrågades i 38 länder. Vi tillfrågade över 1 000 personer från 36 av länderna och över 500 från två av dem. Kvantitativa undersökningar genomfördes av YouGov med hjälp av CAWI (computer-assisted webbintervjuer). Data samlades in från maj till juni 2023.

Kontakter

Om oss

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye