Audi levererade cirka 1,9 miljoner bilar 2023. Inleder utmanande år från en stark position.

Audi levererade cirka 1,9 miljoner bilar 2023, vilket var en ökning med 17 procent. Elbilarna ökade i ännu högre takt. Med 51 procents ökning jämfört med 2022 levererade märket över 178 000 elbilar under 2023. Den höga efterfrågan ger en en stabil grund inför ett utmanande omställningsår med tydligt fokus på elmobilitet. Världspremiären för Audi Q6 e-tron sker i slutet av första kvartalet 2024.

”Audi är ett starkt varumärke med ett tydligt fokus på en elektrisk framtid”, säger Audis VD Gernot Döllner. "Den höga efterfrågan på våra modeller är en stabil utgångspunkt för det nya året. Samtidigt är vi medvetna om att 2024 kommer att bli utmanande med tanke på ökad konkurrens och osäkerhet i världsekonomin. Därför är det ännu viktigare att följa en tydlig plan som adresserar utmaningarna och fokuserar på våra bilars lönsamhet. Under 2024 och 2025 kommer vi också att stärka och föryngra vår portfölj med flera nya modeller. Fokus kommer att ligga på våra banbrytande elbilar. Vi ger också märket en robust position för de kommande åren med en helt ny generation av förbränningsmotorer och laddhybrider".

Under 2023 ökade Audi sina leveranser i alla världens regioner och uppvisade en högre tillväxt än den totala marknaden. Framför allt bekräftar den starka efterfrågan på helt eldrivna modeller företagets konsekventa elektrifieringsstrategi.

Starka försäljningsresultat i Europa, USA och Kina

”Under 2023 kunde vi öka leveranserna med över 17 procent”, säger Hildegard Wortmann, chef för Försäljning och Marknadsföring i ledningen för Audi AG. "Det var möjligt tack vare insatserna från vårt internationella team och våra återförsäljarpartners över hela världen – tack för denna imponerande prestation! Vi såg en stark tillväxt, särskilt på våra kärnmarknader i Europa, USA och Kina, samtidigt som elektrifieringen fortsatte att ta fart. Vi tar vår strategi till vägen och låter fler och fler kunder uppleva den själva."

Efterfrågan på elbilar är stor: 2023 levererade Audi över 178 000 helt eldrivna Audi-bilar till sina kunder (+51 procent). Efterfrågan på Audi Q4 e-tron var särskilt stark (+112 procent). Under 2024 kommer Audi fortsätta omställningen mot eldrift. Världspremiären för Audi Q6 e-tron i slutet av det första kvartalet är också premiären för den nya PPE-plattformen (Premium Platform Electric), som utvecklats speciellt för elbilar, där Audi Q6 e-tron kommer att efterföljas av flera modellanseringar.

Delvis tack vare den förbättrade försörjningssituationen kunde Audi bättre möta den ökade efterfrågan på hela modellportföljen förra året. Förutom märkets helelektriska modeller var Audi Q5 (332 000 enheter), Audi A6 (267 000 enheter) och Audi A4 (237 000 enheter) särskilt populära.

Audi Sport levererade cirka 48 000 högprestandabilar över hela världen, en ökning med fem procent jämfört med året innan.

I Europa levererades cirka 748 000 bilar (+20 procent) trots den utmanande marknadsmiljön. Elbilarna stod för den starkaste tillväxten (+30 procent), med Audi Q4 e-tron i täten (+68 procent).

I Tyskland stärkte Audi sin position ytterligare och ökade leveranserna på hemmamarknaden med över 17 procent till mer än 252 000 bilar, där elbilarna ökade med 13 procent till 32 000 enheter.

I Sverige noterade Audi "all time high" när det gäller marknadsandelen på 6,4%. Totalt levererades 18 540 bilar, vilket var en ökning med 34 procent.

USA är en framtids- och tillväxtmarknad med stor potential för Audi. Det visar även siffrorna för 2023. Med cirka 229 000 leveranser (+22 procent) var förra året märkets bästa försäljningsår hittills. Efterfrågan var särskilt hög på elbilar, där leveranserna ökade med cirka 55 procent till 25 000 bilar.

Audi rapporterade också ökade leveranser på den viktiga kinesiska marknaden: Totalt levererade företaget mer än 729 000 bilar till kunder i Kina och Hongkong, en ökning med mer än 13 procent jämfört med föregående år.

övriga marknader i världen levererade Audi cirka 190 000 bilar (+19 procent) 2023. Av dessa marknader hade exempelvis Argentina (+109 procent), Indien (+90 procent), Mexiko (+32 procent) och Australien (+29 procent) en stark tillväxt.

Leveranser Audi

Kina + Hong Kong

+13.5%

Gernot Döllner, CEO AUDI AG
Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsföringsdirektör i AUDI AG:s ledning

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade ca 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.