Klingit

Klingit bakom storsatsande Carlas nya visuella identitet

Dela

Med start i dag rullar den nyskapande bilhandlaren Carla ut sin nya visuella identitet och budskapsplattform. I identiteten ingår såväl en ny maskot som en låt på Spotify. Marika Baltscheffsky, CMO på Carla, vill med lekfullhet och uttrycksfullhet ta en förlegad bransch in i framtiden.

Carla lanserades 2020 som en utmanare till traditionella bilhandlare. Företaget vill vara ett transparent och digitalt fullservicealternativ som helt fokuserar på elbilsmarknaden, en bilhandlare anpassad efter konsumenternas behov.

– Vi verkar i en väldigt förlegad bransch och vill bygga den nya tidens bilhandel, säger Marika Baltscheffsky. En del i det är att skapa ett mer intressant varumärke än vad traditionella bilhandlare har. Vi behöver ett varumärke som gestaltar vår mission, det vill säga att det ska vara enkelt, smidigt och kul att köpa eller sälja en elbil, istället för som idag: komplicerat, krångligt och med stort missnöje bland kunder.

Arbetet med den nya visuella identiteten har Carla gjort tillsammans med designtjänsten Klingit som likt Carla är en utmanare i en traditionell bransch.

– Vi är väldigt nöjda med det arbete som Klingit genomfört. Det skapar en plattform som möjliggör nästa steg i förverkligandet av vår vision, säger Marika Baltscheffsky, CMO på Carla.

Den nya visuella identiteten rullas ut från och med nu, bland annat i form av kampanjer och uppdaterad kommunikation, men också genom en egen låt. Låten “Hela Sveriges Favoritbilhandlare” som släpptes i fredags har redan över 15 000 visningar på Youtube med en genomsnittlig visningstid på över en minut. Som en del i den visuella identiteten skapas också maskoten Tut som är en framtida bärare av kommunikation och budskap från Carla.

– Carlas nya varumärke är framtaget med fokus på uttrycksfullhet och lekfullhet. Kärnan har hela tiden varit att det ska kännas kul att köpa och sälja elbilar och laddhybrider, säger Evelina Appelskog, ansvarig för Carla på Klingit.

Klingits erbjudanden inom varumärkesutveckling väcker intresse från allt fler företag som ser fördelarna med bolagets lösningar och moderna arbetssätt.

– Vi har investerat mycket i att bygga skalbarhet även inom strategiska projekt såsom branding och webb, säger Anders Ringstedt, vd på Klingit. Vi erbjuder idag alla komponenter inom varumärkesutveckling från varumärkes- och budskapsplattformar till visuella identiteter och webbsidelösningar.

Sedan har starten har Klingit vuxit fort och hjälper idag över 100 företag med deras löpande designproduktion, så väl i Sverige som i ett antal andra europeiska länder.

– Vi fortsätter växa trots tuffare konjunktur, säger Anders Ringstedt. Det är ett styrkebesked och visar att våra tjänster med fokus på enkelhet, flexibilitet och kostnadseffektivitet ligger i linje med vad många bolag behöver i dessa tider.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Marika Baltscheffsky, CMO på Carla
Marika Baltscheffsky, CMO på Carla
Ladda ned bild

Om Klingit

Klingit är en innovativ prenumerationstjänst för all sorts kreativ produktion ett företag kan tänkas behöva. Från att skapa en visuell identitet, copy, hemsida, varumärkesrådgivning, annonser, presentationer eller rörligt innehåll för sociala medier. På kundlistan finns bolag som Foodora, Sharp, Schibsted och Widerlöv. Klingit utmanar den traditionella byråvärlden och gör det enklare, smidigare och mer effektivt få kreativitet och webbutveckling producerad med hög kvalitet.

Följ Klingit

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Klingit

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye