IKEA och Raw Color presenterar den färgstarka kollektionen TESAMMANS.

Färg är ett kraftfullt uttryck för personlighet som kan ha en positiv effekt på vårt välbefinnande och lysa upp våra rum. Tillsammans med den nederländska designduon Raw Color lanserar IKEA den tillfälliga kollektionen TESAMMANS, med vardagsföremål som inspirerar människor att skapa glädje och som ger hemmet en färgstark karaktär.

Färg har förmågan att väcka känslor och förändra hemmet, och dess visuella uttryck förändras när färg interagerar med ljus, material, rörelse och varandra. I samarbete med Raw Color har IKEA skapat kollektionen TESAMMANS – ett utforskande av hur färger samspelar med sin omgivning för att förstärka varandra och ge liv åt våra hem. Kollektionen är utformad för att belysa hur färg kan förvandla vardagsföremål och samtidigt inspirera fler människor att upptäcka de positiva känslomässiga effekter färg har.

null

TESAMMANS hämtar inspiration från Raw Colors distinkta formspråk och deras förmåga att skapa unika kopplingar mellan färg, material och form. I samarbetet kombineras deras kreativa expertis med kunskap om heminredning från IKEA, vilket resulterar i en prisvärd kollektion med 19 produkter som sträcker sig från möbler till textilier och dekorationer. Varje föremål fokuserar på en oväntad men harmonisk palett som präglas av överraskande färgkombinationer och lekfulla mönster.

– Vi har en känslomässig och intuitiv inställning till färg och utforskar hur olika nyanser samverkar för att förstärka varandra. Färger är aldrig ensamma, de behöver sällskap och det är ungefär som ett recept där det är viktigt att hitta rätt balans för att ett föremål verkligen ska glänsa, säger Christoph Brach, en av grundarna till Raw Color.

null

Ett experimentellt förhållningssätt till färgens transformerande krafter

Kollektionen utforskar också Raw Colors designfilosofi som kretsar kring färgens transformativa natur. Det stickade pläden TESAMMANS är ett utryck för denna tanke, med grafiska linjer och enfärgade kulörer som till synes smälter samman till en enda nyans på avstånd, men på nära håll framträder separata färger. Temat fortsätter i TESAMMANS lampskärmar, som finns i två storlekar och som antingen kan hängas eller placeras på ett bord. Designen med tre lampskärmar staplade på varandra i mörka till ljusare toner skapar olika reflektioner när de fångar ljuset.

– Vi har haft en experimentell inställning till hur färger kan förändra vardagsföremål genom att prova olika kombinationer av nyanser och material, leka med former som fångar ljus på vissa sätt och genom att blanda ljusa, mättade toner med mer dämpade, säger Daniera ter Haar, Raw Colors andra grundare.

null

Väggklockan, som blandar dekorativ konst med teknik, är ett exempel på kollektionens varierade utbud av föremål och introducerar ett interaktivt element med sin konstanta rörelse. TESAMMANS förvaringsmöbel på hjul har djärva färger i en design som är både robust och elegant. Den visar hur Raw Colors livfulla palett och grafiska linjer gifter sig med IKEA expertis för att skapa en funktionell detalj som sticker ut. När förvaringsmöbeln flyttas runt i hemmet får den en moiré-effekt, ett visuellt fenomen där överlappande mönster skapar ett nytt, vågigt mönster, som visar det dynamiska samspelet mellan färger, form och rörelse.

– Med TESAMMANS vill vi inspirera människor att uttrycka sig själva och skapa glädje i sin vardag. Det är ett samarbete som gör det möjligt för människor att lägga till unika designföremål och skapa färgstarka platser som speglar deras personlighet, säger Maria O'Brian, Creative Leader på IKEA of Sweden. Raw Colors unika kreativa förhållningssätt har inspirerat och utmanat oss att arbeta med färger på nya sätt.

Om Raw Color

Den Eindhoven-baserade designstudion – ledd av Daniera ter Haar och Christoph Brach – arbetar med grafisk design, fotografi och produktdesign där färg spelar en avgörande roll. Deras arbete har visats på museer och gallerier runt om i världen, bland andra The Aram Gallery, Cooper Hewitt Museum och Stedelijk Museum Amsterdam. Vid sidan av sitt arbete med studion är de också lärare vid Design Academy Eindhoven. För TESAMMANS har de satt fokus på hur olika nyanser samspelar med varandra och med andra föremål.

Säljstart: 5 april på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle och Haparanda.

Ladda ned högupplösta bilder: Bildbank

Läs mer om produkter och designer här! (Pdf)  Pressmaterial

TESAMMANS kollektion på  IKEA.se

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:                                  Pressinformation: Pressbilder:
29 dec 2023 Nytillverkad No3 Pressmeddelande Bildbank
2 februari 2024 GOKVÄLLÅ Pressmeddelande Bildbank
2 februari 2024 DAKSJUS Pressmeddelande Bildbank
Februari 2024 BRÖGGAN Pressmeddelande Bildbank
Februari 2024 Utomhus 2024 Bildbank

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilket innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.