Svensk Dagligvaruhandel

Positiv prisjusterad försäljning i dagligvaruhandeln i december

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,1 procent under december 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under december till 5,3 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 0,8 procent.

- Den prisjusterade försäljningen i dagligvaruhandeln var positiv i december. Detta är i sig goda nyheter, men det ekonomiska läget är fortfarande tufft för många hushåll. Dagligvaruhandeln möter nu, i kombination med de ökade kostnaderna, konsumenter med minskad köpkraft, vilket påverkar redan låga marginaler negativt, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i december till 6,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 1,6 procent. Hemleverans minskade med 1,5 procent och upphämtning i butik minskade med 1,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i december till 4,0 procent.

- I december drevs dagligvaruhandelns tillväxt fortsatt av den fysiska butiksförsäljningen. Samma trend gäller även för det fjärde kvartalet och har varit genomgående under hela året, avslutar Karin Brynell. 

Den totala försäljningsutvecklingen under årets fjärde kvartal uppgick till 6,0 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningen ökade med 6,2 procent i fysisk butik och med 1,9 procent i e-handeln. Det fjärde kvartalet var alltså det enda kvartalet med en positiv e-handelstillväxt under 2023.

Kalendereffekten beräknas till -0,4 procent för december och till -0,2 procent för det fjärde kvartalet. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 6,6 procent under december månad och till 6,1 procent under det fjärde kvartalet. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under december månad till 1,3 procent.

Dagligvaruindex Årsrapport 2023 publiceras 31 januari. Dagligvaruindex för januari publiceras 21 februari.

Q4 2023

December 2023

Total försäljning

+6,0%

+6,1%

Butiksförsäljning

+6,2%

+6,5%

E-handelsförsäljning

+1,9%

-1,6%

E-handel med hemleverans

+3,0%

-1,5%

E-handel med upphämtning i butik

+0,4%

-1,8%

E-handelsandel

4,3%

4,0%

Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.

För ytterligare frågor kontakta:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Kontakter

Dokument

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye