Historisk seger för Audi i Dakarrallyt
Audi skriver historia med RS Q e-tron: För första gången vinner en eldriven lågemissionssprototyp med eldrift, högvoltsbatteri och energiomvandlare världens tuffaste ökenrally. Spanjorerna Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt efter cirka 790 mil med ett försprång på en timme och 20 min. Även det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist korsade mållinjen i det legendariska Dakarrallyt.
• Audi RS Q e-tron vinner världens tuffast ökenrally med innovativt drivsystem
• Carlos Sainz/Lucas Cruz tar sin fjärde seger
• Gernot Döllner, vd Audi AG: ”Audi har återigen satt en milstolpe”
- Grattis till Team Audi Sport för segern i Dakarrallyt, säger Gernot Döllner, VD AUDI AG. Audi har återigen satt en milstolpe inom motorsporten. Att vinna världens tuffaste ökenrally med en elektrifierad bil är ett tydligt "Vorsprung durch Technik" och visar vägen mot vår eldrivna framtid.
Audi RS Q e-tron har elektrisk fyrhjulsdrift och energiförsörjning via ett högvoltsbatteri och en energiomvandlare som drivs av det förnybara bränslet reFuel, vilket i sig ger en besparing på 60 procent av CO2-utsläppen jämfört med konventionella bränslen.
- Med vår revolutionerande elektrifierade drivning har vi på bara tre år övervunnit en av de största utmaningarna inom motorsporten. Vi fortsätter därmed på en lång rad av pionjärprestationer som alltid har präglat Audi under motorsportens fyra decennier. Jag vill tacka hela teamet för denna enastående prestation i en särskilt tuff version av Dakarrallyt, säger Oliver Hoffmann, teknisk Utvecklingschef i Audis ledning.
Under Dakarrallyt tävlade Audi mot Toyota och Ford samt de erfarna motståndarna från Prodrive, som visade sig vara tuffa utmanare. Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade sitt stora försprång efter att ha legat i täten utan avbrott sedan sjätte etappen. För de två spanjorerna som vunnit 2010, 2018 och 2020 är det första gången som de vinner med Audi. Men den tvåfaldige rallyvärldsmästaren Sainz och hans erfarna kartläsare Cruz kunde inte vara säkra förrän strax före slutet. Sébastien Loeb/Fabian Lurquin från Team BRX var starka och fortsatte stänga gapet ända tills fram till att deras bil fick skador på näst sista dagen.
- Det var en överväldigande lagprestation, säger Rolf Michl, chef för Audi Motorsport. Alla arbetade tillsammans för att göra detta historiska resultat möjligt för Audi. Stort tack till detta underbara team. Idag har vi skrivit ett nytt kapitel för Audi, men även i Dakarrallyts historia.
Dagliga etapper på ofta mer än 40 mil, två maraton-etapper med begränsad eller ingen service varav 460 mil på tid och totalt 788,3 mil präglade 2024 års Dakarrally. Skarpa sten- och grusvägar, men också enorma sanddyner i Empty Quarter på den arabiska halvön och ofta svår navigering krävde allt från teamen. Carlos Sainz, som vid 61 års ålder ser tillbaka på en rallykarriär som sträcker sig över cirka fyra decennier, ledde tillsammans med Lucas Cruz under totalt åtta dagar av de totalt tolv etapperna.
Även de två andra Audi-teamen gjorde tidigt en stark insats. Mattias Ekström/Emil Bergkvist vann prologen i början och avancerade till en andra plats efter Sainz/Cruz efter sex etapper. En defekt på bakaxeln på den sjunde sträckan kostade dem dock alla chanser. Stéphane Peterhansel, rekordinnehavare med 14 Dakar-segrar, låg på en sjätte plats strax före halvvägs, efter att ha tagit sin 50:e etappseger i bilen och hans 83:e totalt. Ett fel i hydraulsystemet förpassade dock honom och hans franske landsman Edouard Boulanger till plats 22 under den sjätte etappen.
Båda teamen ställde sig sedan till förfogande för Team Audi Sport. Chefen för Audi Motorsport, Rolf Michl och Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport, implementerade en perfekt strategi i den krävande 46:e upplaga av rallyt. Oavsett om det gällde att taktiskt falla tillbaka under det andra maratonsträckan för att slippa öppna sträckan eller stötta ledande Carlos Sainz/Lucas Cruz kunde ledningen lita på sina starka förarteam. Teamets personal arbetade också outtröttligt och tillförlitligt under det fysiska krävande, långa och tuffa rallyt.
Audi Sport har utvecklat den vinnande och högeffektiva Audi RS Q e-tron på bara tre år. Under teknisk ledning av dr Leonardo Pascali satte Audi Sport ännu en historisk milstolpe med den innovativa drivningen. Efter att quattro förändrade rallysporten för evigt på 1980-talet och därefter tog segrar och titlar inom banracing, visade Audi än en gång sin innovativa styrka i Le Mans. Den effektiva TFSI-motorn, elektrifierad e-tron quattro fyrhjulsdrift och teknik som LED-Matrix och Audi laser light står för hög innovationskraft och ”Vorsprung durch Technik”. Audis första helt eldrivna tävlingsbil gjorde sedan debut i Formel E, innan märket antog de extrema utmaningar i Dakarrallyt och genomförde det framgångsrikt som första tillverkare med eldrift.
Presskit: https://www.audi-mediacenter.com/en/presskits/dakar-rally-2024-15799
Information till redaktörer: Mer information med definitiva placeringar och alla förare och kartläsare följs i ett uppföljande pressinformation.
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder
Om oss
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Dynamisk och mångsidig: andra generationen Audi Q5 Sportback26.11.2024 09:08:42 CET | Pressmeddelande
Audi utökar modellutbudet med en ny generation Audi Q5 Sportback. Med sin dynamiska silhuett tilltalar modellen främst designmedvetna kunder som samtidigt uppskattar fördelarna hos en SUV.
Audi-koncernen: Utmanande marknadsförutsättningar präglar den finansiella utvecklingen under de första nio månaderna6.11.2024 13:02:47 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernens finansiella resultat under de första nio månaderna återspeglar det utmanande makroekonomiska läget. Till detta räknas en krävande marknadsmiljö och förväntade omstruktureringskostnader, bland annat på grund av en möjlig alternativ användning eller möjlig nedläggning av anläggningen i Bryssel. Under de första nio månaderna 2024 uppgick försäljningsintäkterna till 46,3 miljarder euro, rörelseresultatet till 2,1 miljarder euro och nettokassaflödet till 3,8 miljarder euro. Varumärkesgruppen Progressive** levererade mellan januari och september totalt 1 251 381 bilar, varav 115 788 var helt eldrivna. Som ett led i en stor produktoffensiv lanserar Audi för närvarande elbilar och högeffektiva bilar med förbränningsmotor i viktiga modellserier. Med Audi Agenda ökar företaget också sin konkurrenskraft och förbättrar sina processer och organisationsstrukturer.
GABRIEL BORTOLETO FRAMTIDA AUDI F1-FÖRARE6.11.2024 10:59:34 CET | Pressmeddelande
Neuburg a. d. Donau, 6 november 2024 – Förarparet för Audis inträde i Formel 1 2026 är klart. En av de mest lovande talanger kommer att representera de fyra ringar i motorsportens kungaklass: Brasilianaren Gabriel Bortoleto (20) kommer att köra tillsammans med tyska Nico Hülkenberg (37) för Stake F1 Team Kick Sauber nästa år, som transformeras till Audi F1-fabriksteamet 2026. Den erfarna Hülkenberg, som bekräftades i april, och den lovande F1-rookien Bortoleto bildar ett välmatchat förarpar för Audis Formel 1-projekt.
Säljstart för eldrivna A6 e-tron i instegsversion och med quattro fyrhjulsdrift24.10.2024 08:33:55 CEST | Pressmeddelande
Audi öppnar nu orderböckerna för fyra nya eldrivna modellvarianter som förväntas passa den svenska marknaden extra väl. Den bakhjulsdrivna instegsversionen A6 Sportback e-tron med 286 hk börjar prismässigt på attraktiva 699.000 kr med 20.000 kr i Avant-tillägg och har en räckvidd på 62 respektive 59 mil*. För alla som föredrar fyrhjulsdrift erbjuds nu även en vässad quattro-version på 428 hk med större batteri och en räckvidd på hela 71 mil för Sportback-modellen och 69 mil i Avant-utförande.
Nya A3 Sportback TFSI e. Kraftfull och effektiv laddhybrid.15.10.2024 08:00:46 CEST | Pressmeddelande
Med större batterikapacitet, DC-laddning vid snabbladdningsstationer och eldrift i upp till 143 kilometer har laddhybriden Audi A3 Sportback TFSI e fått en omfattande teknikuppgradering. Det intelligenta drivsystemet säkerställer effektivitet, hög regenereringseffekt och lokalt utsläppsfri körning på längre sträckor i vardagen. Laddhybriden kombinerar dynamiska köregenskaper med ökad komfort.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum