Audi

Historisk seger för Audi i Dakarrallyt

Dela

Audi skriver historia med RS Q e-tron: För första gången vinner en eldriven lågemissionssprototyp med eldrift, högvoltsbatteri och energiomvandlare världens tuffaste ökenrally. Spanjorerna Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt efter cirka 790 mil med ett försprång på en timme och 20 min. Även det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist korsade mållinjen i det legendariska Dakarrallyt.

Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt med elektrifierade RS Q e-tron
Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt med elektrifierade RS Q e-tron

• Audi RS Q e-tron vinner världens tuffast ökenrally med innovativt drivsystem
• Carlos Sainz/Lucas Cruz tar sin fjärde seger
• Gernot Döllner, vd Audi AG: ”Audi har återigen satt en milstolpe”

- Grattis till Team Audi Sport för segern i Dakarrallyt, säger Gernot Döllner, VD AUDI AG. Audi har återigen satt en milstolpe inom motorsporten. Att vinna världens tuffaste ökenrally med en elektrifierad bil är ett tydligt "Vorsprung durch Technik" och visar vägen mot vår eldrivna framtid.

Audi RS Q e-tron har elektrisk fyrhjulsdrift och energiförsörjning via ett högvoltsbatteri och en energiomvandlare som drivs av det förnybara bränslet reFuel, vilket i sig ger en besparing på 60 procent av CO2-utsläppen jämfört med konventionella bränslen.

- Med vår revolutionerande elektrifierade drivning har vi på bara tre år övervunnit en av de största utmaningarna inom motorsporten. Vi fortsätter därmed på en lång rad av pionjärprestationer som alltid har präglat Audi under motorsportens fyra decennier. Jag vill tacka hela teamet för denna enastående prestation i en särskilt tuff version av Dakarrallyt, säger Oliver Hoffmann, teknisk Utvecklingschef i Audis ledning.

Under Dakarrallyt tävlade Audi mot Toyota och Ford samt de erfarna motståndarna från Prodrive, som visade sig vara tuffa utmanare. Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade sitt stora försprång efter att ha legat i täten utan avbrott sedan sjätte etappen. För de två spanjorerna som vunnit 2010, 2018 och 2020 är det första gången som de vinner med Audi. Men den tvåfaldige rallyvärldsmästaren Sainz och hans erfarna kartläsare Cruz kunde inte vara säkra förrän strax före slutet. Sébastien Loeb/Fabian Lurquin från Team BRX var starka och fortsatte stänga gapet ända tills fram till att deras bil fick skador på näst sista dagen.

- Det var en överväldigande lagprestation, säger Rolf Michl, chef för Audi Motorsport. Alla arbetade tillsammans för att göra detta historiska resultat möjligt för Audi. Stort tack till detta underbara team. Idag har vi skrivit ett nytt kapitel för Audi, men även i Dakarrallyts historia.

Dagliga etapper på ofta mer än 40 mil, två maraton-etapper med begränsad eller ingen service varav 460 mil på tid och totalt 788,3 mil präglade 2024 års Dakarrally. Skarpa sten- och grusvägar, men också enorma sanddyner i Empty Quarter på den arabiska halvön och ofta svår navigering krävde allt från teamen. Carlos Sainz, som vid 61 års ålder ser tillbaka på en rallykarriär som sträcker sig över cirka fyra decennier, ledde tillsammans med Lucas Cruz under totalt åtta dagar av de totalt tolv etapperna.

Även de två andra Audi-teamen gjorde tidigt en stark insats. Mattias Ekström/Emil Bergkvist vann prologen i början och avancerade till en andra plats efter Sainz/Cruz efter sex etapper. En defekt på bakaxeln på den sjunde sträckan kostade dem dock alla chanser. Stéphane Peterhansel, rekordinnehavare med 14 Dakar-segrar, låg på en sjätte plats strax före halvvägs, efter att ha tagit sin 50:e etappseger i bilen och hans 83:e totalt. Ett fel i hydraulsystemet förpassade dock honom och hans franske landsman Edouard Boulanger till plats 22 under den sjätte etappen.

Båda teamen ställde sig sedan till förfogande för Team Audi Sport. Chefen för Audi Motorsport, Rolf Michl och Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport, implementerade en perfekt strategi i den krävande 46:e upplaga av rallyt. Oavsett om det gällde att taktiskt falla tillbaka under det andra maratonsträckan för att slippa öppna sträckan eller stötta ledande Carlos Sainz/Lucas Cruz kunde ledningen lita på sina starka förarteam. Teamets personal arbetade också outtröttligt och tillförlitligt under det fysiska krävande, långa och tuffa rallyt. 

Audi Sport har utvecklat den vinnande och högeffektiva Audi RS Q e-tron på bara tre år. Under teknisk ledning av dr Leonardo Pascali satte Audi Sport ännu en historisk milstolpe med den innovativa drivningen. Efter att quattro förändrade rallysporten för evigt på 1980-talet och därefter tog segrar och titlar inom banracing, visade Audi än en gång sin innovativa styrka i Le Mans.  Den effektiva TFSI-motorn, elektrifierad e-tron quattro fyrhjulsdrift och teknik som LED-Matrix och Audi laser light står för hög innovationskraft och ”Vorsprung durch Technik”. Audis första helt eldrivna tävlingsbil gjorde sedan debut i Formel E, innan märket antog de extrema utmaningar i Dakarrallyt och genomförde det framgångsrikt som första tillverkare med eldrift.

Presskit: https://www.audi-mediacenter.com/en/presskits/dakar-rally-2024-15799

Information till redaktörer: Mer information med definitiva placeringar och alla förare och kartläsare följs i ett uppföljande pressinformation. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Historisk seger i Dakarrallyt med elektrifierade RS Q e-tron
Historisk seger i Dakarrallyt med elektrifierade RS Q e-tron
Ladda ned bild
Segrande föraren Carlos Sainz och vinnande elektrifierade RS Q e-tron
Segrande föraren Carlos Sainz och vinnande elektrifierade RS Q e-tron
Ladda ned bild
Mattias Ekström, Carlos Sainz, Carlos Sainz jr.
Mattias Ekström, Carlos Sainz, Carlos Sainz jr.
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Rolf Michl, chef Audi Motorsport och Carlos Sainz
Rolf Michl, chef Audi Motorsport och Carlos Sainz
Ladda ned bild

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Nästa milstolpe i F1-projektet: Nico Hülkenberg blir förare för Audis fabriksteam29.4.2024 15:29:00 CEST | Pressmeddelande

Kursen fortsätter stakas ut för Audis Formel 1-projekt. Efter tillkännagivandet av det fullständiga övertagandet av Sauber Group inför inträdet i F1, har den första föraren nu bekräftats. Nico Hülkenberg har tecknat ett flerårigt avtal med Sauber och kommer starta för Audis fabriksteam 2026. Redan 2025 kommer Hülkenberg köra för Sauber och följer därefter med i transformationen till fabriksteamet.

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye