Svenska Truppen uttagen till Europamästerskapen 2024

Idag presenterade Svenska Brottningsförbundet det lag som kommer att representera Sverige vid Europamästerskapen 2024 i Bukarest, Rumänien. Med tio kvalificerade brottare är Sverige redo att tävla om medaljerna mellan den 12-18 februari, med högt ställda mål.

På damsidan ser vi den erfarne Jonna Malmgren i 53-kilosklassen, väl meriterad och på listan hittar vi bland annat dubbla EM-guld samt en imponerande femteplats från VM i somras. Med en stark meritlista är Jonna en favorit att följa i jakten på ytterligare en titel. Tillsammans med henne ser vi Johanna Lindborg, hennes bronsmedalj från EM och tidigare femteplats från VM gör henne till en stark kandidat i 62-kilosklassen. Truppen kompletteras av Tindra Sjöberg, bronsmedaljör från både U23-VM och U23-EM 2023, samt Evelina Hulthén, debutant från förra årets europamästerskap.

På herrsidan representeras Sverige av sex brottare, inklusive den erfarne Alex Kessidis, en av de främsta medaljhoppen som för närvarande rankas topp 8 i världen på United World Ranking och som 2022 tog en femteplats på VM. Även Albin Olofsson och Niklas Öhlén, meriterade brottare, har stora förhoppningar på mästerskapet. Truppen stärks ytterligare av de nyligen framgångsrika Zagreb Open-medaljörerna Alex Bica, Lukas Ahlgren och Alexandar Stjepanetic, som förra veckan presterade bra och besegrade tufft motstånd.

Europamästerskapen äger rum mellan den 12-18 februari, och nedan är den fullständiga truppen med deras respektive tävlingsdagar:

WW

53 kg Jonna Malmgren (15-16 februari)

57 kg Evelina Hulthén (15-16 februari)

62 kg Johanna Lindborg (15-16 februari)

68 kg Tindra Sjöberg (14-15 februari)

GR

63 kg Alex Bica (12-13 februari)

67 kg Niklas Öhlén (13-14 februari)

77 kg Albin Olofsson (12-13 februari)

82 kg Lukas Ahlgren (13-14 februari)

87 kg Alex Kessidis (12-13 februari)

97 kg Alexandar Stjepanetic (13-14 februari)

Tränare: Sofia Mattsson, Zigmunds Jansons

Teamledare: Zakarias Tallroth

Fysioterapeut: Ingemar Gannby

Domare: Linn Sjöström, Daniel Tuvestam

Sverige skickar en väl förberedd trupp till Bukarest, redo att utmana i Europamästerskapen och strida om medaljer. Förväntningarna är höga, och de svenska brottarna ser fram emot att tävla i detta mästerskap som utgör en utmärkt uppladdning inför de kommande OS-kvalen.