Sveriges Lärare

Lärarnas arbetsbelastning ohållbar - nästan fyra av tio riskerar att bli utbrända

Dela

Över hälften av lärarna och förskollärarna arbetar ofta under en ohållbar arbetsbelastning och tre av tio är på bristningsgränsen för vad de orkar. Det visar en ny rapport från Sveriges Lärare som släpps i dag. 

Förbundsordförande Sveriges Lärare
Förbundsordförande Sveriges Lärare

 Studien ”Brinna, brann, utbränd” som publiceras av Sveriges Lärare i dag, har tittat på i vilken utsträckning lärare och förskollärare är utmattade och riskerar att drabbas av utmattningssyndrom. Den bygger på ett mätinstrument som beräknar utmattning och visar att 36 procent av lärarna har en hög grad av utbrändhet. Över hälften av lärarna upplever att de en gång i veckan eller mer, upplever sig känslomässigt dränerade av sitt jobb.  

- Det här är skrämmande siffror och måste tas på allra största allvar. Utan lärare som kan utföra sitt viktiga arbete utan att bli sjuka på kuppen, faller hela skolsystemet, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.  

En av fyra lärare känner sig utbrända minst en gång i veckan, visar rapporten. Studien visar att det finns en påtaglig risk att lärare blir sjukskrivna och lämnar yrket för gott.  

- Nu krävs det långtgående satsningar på lärarnas arbetsmiljö, inte bara för den enskilda individens skull utan för att upprätthålla en skola av hög kvalitet. Allt från klasstorlekar, dokumentationskrav och planeringstid måste regleras, så läraryrket kan bli hållbart och attraktivt, säger Åsa Fahlén.

Ta del av rapporten i sin helhet här. 

Nyckelord

Kontakter

Följ Sveriges Lärare

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare

Sveriges Lärarstudenter: Fler praktiska inslag behövs i förskollärar- och lärarutbildningarna17.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Sveriges Lärarstudenter, ”Det är VFU som ger verkligheten”, visar att strax över hälften av alumner från förskollärar- och lärarutbildningarna önskar att de hade fått mer tid ute i verksamheterna. Sju av tio upplevde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), som bra eller mycket bra. Däremot finns det behov av förbättring och förändringar.

Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi16.4.2024 08:59:53 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye