Ny rapport från Svea Bank visar: Tuffare ekonomi påverkar val av betalsätt i Norden

Inflation och högre räntor har tvingat nordiska konsumenter att anpassa sin vardag till ett nytt ekonomiskt läge. I Svea Banks årliga rapportserie Payments in the Nordics uppger en fjärdedel att detta i hög grad har påverkat deras val av betalningsmetod. Mest växer direktbetalning, vilket två av fem använder i högre utsträckning.

I del 1 av rapportserien Payments in the Nordics har Svea frågat 4 000 nordiska konsumenter hur deras föredragna betalsätt förändrats i förhållande till den rådande ekonomin. Det visar sig att 26 procent har ändrat sina betalvanor. De som främst bytt betalmetod är unga vuxna i åldrarna 18–39, där 35 procent uppger att det ekonomiska läget påverkat deras betalningsalternativ mycket eller väldigt mycket.

Fler väljer direktbetalning

Den vanligaste förändringen som nordiska konsumenter gjort är att oftare använda en betalmetod där pengarna dras direkt från kontot. Det uppger två av fem. Samtidigt väljer en av fem i stället att betala med faktura i högre utsträckning än tidigare och ungefär lika många väljer att handla med delbetalning.

– Betalningsalternativ spelar en viktig roll när det kommer till att handla såväl online som i butik. Nu när världsekonomin förändrats drastiskt syns anpassningar på flera plan, också betalmetoder. Att fler väljer direktbetalning är en naturlig följd av det ekonomiska läget, då de troligtvis inte vill riskera att ligga ute med pengar de inte har. Delbetalning innebär dessutom en extra kostnad i många fall, vilket många gärna undviker – särskilt när ekonomin sviktar, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.

Gränsen för att skjuta upp betalningen

Vid köp under 1 000 kronor vill tre av fyra betala direkt. Endast fem procent föredrar att delbetala summan och 16 procent uppger att de helst betalar med faktura. I takt med att summan går upp ökar också konsumenternas vilja att betala senare. Vid köp över 5 000 kronor uppger 27 procent att de föredrar fakturabetalning och 29 procent väljer helst delbetalning. En tredjedel föredrar fortfarande direktbetalning. Oavsett summa är föredrar personer över 50 i högre utsträckning att pengarna dras direkt från kontot jämfört med de yngre åldersgrupperna.

Även bland produktkategorier skiljer sig val av betalmetod något. Vid köp av dagligvaror, mat och dryck önskar en stor majoritet, 83 procent, att betala direkt. Inom kategorin hälsa och apoteksvaror, samt skönhet, kläder och böcker är det 70 procent eller mer som vill göra en direktbetalning. Möbler och inredning, hemelektronik samt byggvaror vill närmare en fjärdedel betala med faktura. I alla produktkategorier är dock alternativet att betala direkt mest lockande.

– Summan har betydelse för hur vi väljer att betala. Även om direktbetalning ofta är föredraget, kan faktura och delbetalning ha en avgörande roll i konsumentens köpbeslut. Det syns extra tydligt hos de yngre åldersgrupperna som vill ha flera betalningsalternativ tillgängliga, avslutar Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.

Ladda ner och läs rapporten här.

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Om Sveas betallösningar

Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB.

Om rapporten

Rapporten Payments in the Nordics är en rapportserie som lanserades av Svea Bank år 2022 och utforskar det nordiska betalningslandskapet. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober 2023, bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4000 respondenter totalt. I undersökningen ställdes frågor om behov, beteenden och attityder kopplade till betalningar. Årets rapport ges ut i två delar och är framtagen i samarbete med HUI Research.