Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
E-handeln har ofta granskats för sin miljöpåverkan som bland annat omfattar transporter, emballage och returer. Undersökningen visar att nära varannan e-butik, 44 procent, nu är i gång med någon form av hållbarhetsarbete. Bland dem uppger 29 procent att det har lett till ett starkare varumärke och 28 procent menar att de har fått nöjdare kunder. 15 procent svarar dessutom att det har bidragit till ökad försäljning.
– Att verka för en mer hållbar e-handel är inte enbart ett etiskt ställningstagande och att värna om miljön. Det är också att möta förväntningarna hos de alltmer medvetna konsumenterna. Genom att integrera hållbarhet i sin e-handel lägger man grund för en långsiktig konkurrenskraft. Se exempelvis hur Patagonia har lyckats positionera sig och stärka sitt varumärke genom att ta en tydlig ställning i frågan och agera, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digital handel på Svea Bank.
De ökade kraven från mer medvetna konsumenter understöds även i Prisjakts konsumentundersökning Konsumentkompassen Q1, där mer än hälften av svenskarna (56 procent) uppger att de kommer att väga in miljöskäl i sina köpbeslut det kommande kvartalet.
Därför slopar e-handlarna hållbarhet
Sveas undersökning ringar också in den betydande andel av e-handlare som inte vidtagit några hållbarhetsåtgärder. Den främsta orsaken till att de inte gjort det bottnar i en bristande tro på att kunna göra skillnad. Det svarar 39 procent. Andra anledningar är att de saknar kompetens eller incitament.
– Upplevelsen av att själv inte kunna påverka är vanlig, men den stämmer inte. I stället är det precis tvärtom – alla hållbarhetsåtgärder gör skillnad. Det är dessutom troligt att en e-handlare som ställer om mot hållbarhet ser synergier kopplade till affären. I undersökningen nämns främst ökad kundnöjdhet och starkare varumärke, men också ökad försäljning. Att påbörja ett hållbarhetsarbete kommer sannolikt ha en positiv inverkan, inte bara på miljön utan även på verksamheten, säger Emma Lindgren.
Topplista: De vanligaste hållbarhetsåtgärderna bland e-handlarna
1. Återvinna och minimera förbrukningen av material, emballage och förpackningar, 43 %
2. Hålla nere antalet returer, 35 %
3. Endast köpa in produkter från leverantörer som kan redovisa att de tillverkats på ett hållbart sätt, 28 %
4. Erbjudna varumärken och produkter med hög miljöprofil, 23 %
5. Sälja demovaror/kontrollerade returvaror, 20 %
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comDokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
Högsta domstolen ställer sig på Sveas sida14.2.2024 14:08:18 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen (KO) inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea Bank i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Patent- och marknadsöverdomstolen gick i april 2023 på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelar att de undanröjer den tidigare domen och visar målet åter till den domstolen för fortsatt handläggning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum