Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge

Emma Lindgren, expert på konsumtion, Svea Bank.

Resultatet visar att 36 procent av befolkningen har haft en ansträngd ekonomi under det senaste året. Mest utmanande har det varit för unga, 18–29 år. Bland dem svarar 44 procent att det har varit svårt att få ekonomin att gå ihop. För 33 procent har utgifterna varit större än inkomsten under flera månader. Mer än var tredje 18–29-åring (35 %) uppger att det är viktigt för dem att få skatteåterbäringen så tidigt som möjligt.

Antalet inkassokrav till privatpersoner har också blivit fler. Hos Svea Inkasso, dotterbolag till Svea Bank, ökade antalet inkassokrav ställda till privatpersoner med 15 procent förra året. För unga svenskar, 18–29 år, är motsvarande siffra fyra procent.

– Det är en förhållandevis liten del av den yngre befolkningen som får inkassoskulder, även om vi önskar att den vore mindre. Lägre inkomst och begränsade besparingar gör deras ekonomiska situation utsatt. I en lågkonjunktur har fler svårt att betala sina räkningar och fler fordringar går vidare till inkassobolag. Det du i det läget vill undvika är att låta skulden gå till kronofogden och därmed riskera betalningsanmärkning. Om du får ett inkassokrav och saknar betalningsmöjlighet gäller det att agera snabbt – att kontakta inkassobolaget. Då kan du försöka få anstånd eller dela upp skulden över tid, säger Anna Strömberg, Inkassochef på Svea Inkasso.

Sparande mest prioriterat
Majoriteten kommer att spara pengarna de får tillbaka på skatten. Det svarar 54 procent. Nu är det också fler som kommer att spendera skatteåterbäringen på att dryga ut hushållskassan. Även här sticker den yngre åldersgruppen ut. Var femte ung svensk (20 %) kommer att lägga skatteåterbäringen på mat och hushållsutgifter. Det är också den yngre åldersgruppen som sparar skatteåterbäringen i störst utsträckning (73 %).

– Fler behöver skatteåterbäringen för att klara vardagsekonomin. Svenskarna agerar förnuftigt och ansvarsfullt som anpassar livsstil efter plånbok. Prioriteringarna idag är annorlunda mot när konjunkturen var på topp. Unga vuxna är de som prioriterar sparande mest av alla. Bland dem är skatteåterbäringen efterlängtad och har potential att göra skillnad, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion, Svea Bank.

Topplista: Så spenderar svenskarna skatteåterbäringen
1. Sparande, 54 %
2. Mat, hushållsutgifter, 16 %
3. Resor, 15 %
4. Upplevelser, t.ex. restaurangbesök, konserter, spa etc., 13 %
5. Betala lån/skulder, 9 %

Topplista: Så spenderar unga svenskar skatteåterbäringen
1. Sparande, 73 %
2. Mat, hushållsutgifter, 20 %
3. Upplevelser, t.ex. restaurangbesök, konserter, spa etc., 13 %
4. Resor, 11 %
5. Kläder, 9 %

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Svea Bank under perioden 14–20 mars 2024. Den är statistiskt säkerställd och totalt intervjuades 1 022 personer mellan 18 och 79 år ur Novus Sverigepanel.

Om siffror från Svea Inkasso
Den procentuella förändringen gällande antal inkassokrav visar det totala antalet utskickade inkassokrav till privatpersoner år 2023 jämfört med år 2022. Den procentuella förändringen gällande unga vuxna har räknats ut på samma sätt, men omfattar bara de inkassokrav som gick ut till personer som var 18-29 år.

Bilaga:

Har du under de senaste 12 månaderna upplevt att din ekonomi varit ansträngd och att det varit svårt att få ekonomin att gå ihop, d.v.s. att utgifterna varit större än inkomsten?

Ja, en månad

14 %

Ja, flera månader

25 %

26 %

25 %

33 %

30 %

23 %

Nej

62 %

61 %

64 %

51 %

55 %

69 %

77 %

2 %

Är det viktigt för dig att få skatteåterbäringen så tidigt som möjligt?

Jag får ingen skatteåterbäring

14 %

23 %

Ja, för att ha en buffert/kunna hantera oväntade utgifter

17 %

11 %

Ja, för att kunna boka resor/aktiviteter till sommaren

1 %

Ja, för att kunna betala av lån

2 %

Ja, för att hushållsbudgeten ska gå ihop

4 %

Ja, för att kunna renovera mitt hem/fritidshus

1 %

Ja, för att sätta guldkant på tillvaron i vår/sommar

5 %

Ja, för att hantera utgifter kopplade till skolavslutning/student

Ja, annat

0 %

Nej, det är inte viktigt för mig

57 %

52 %

62 %

57 %

54 %

3 %

Om du skulle få tillbaka 5 000 kronor eller mer på skatten, vad skulle du främst använda pengarna till?

Sparande

54 %

53 %

73 %

50 %

47 %

50 %

Mat, hushållsutgifter

17 %

20 %

Resor

11 %

Upplevelser, t.ex. restaurangbesök, konserter, spa

Betala skulder/lån

Renovering av boende

7 %

Räkning, t.ex. el, internet, abonnemang

Inredning/saker till hemmet

Boendekostnader, t.ex. räntekostnader, amortering

Kläder

1 %

Vård/hälsa, t.ex. naprapat, tandläkare, psykolog

Bil

2 %

Skönhet, t.ex. frisör, smink, behandlingar

Träning, t.ex. gymkort, träningsredskap

Välgörenhet

Idrotts-/fritidsaktiviteter till barnen

Båt

Annat

10 %

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.