Kommerskollegium

Attacker i Röda havet riskerar ge högre priser

Dela

Attackerna mot fraktfartyg i Röda havet får effekter för svensk utrikeshandel. Viktiga leveranser av material försenas till en början och de högre fraktpriserna påverkar företagens marginaler. Men producenter och logistikföretag anpassar sig relativt snabbt till de nya förutsättningarna.

Fraktfartyg på öppet hav.
Priserna för sjötransporter från Asien till Europa har höjts efter attackerna mot fraktfartyg i Röda havet.

Fraktpriserna kommer förmodligen ligga kvar på en högre nivå under en längre tid framöver. Det visar en analys som Kommerskollegium gjort på uppdrag av regeringen.

– Suezkanalen har stor betydelse för handeln med råvaror, konsumentvaror och komponenter från Asien och Mellanöstern till Europa. Suezkanalen utgör även en viktig rutt för transport av olja och naturgas. Drygt 9 procent av Sveriges utrikeshandel går genom kanalen, säger Christopher Wingård, utredare på Kommerskollegium.

Efter det ökande antalet attacker från Huthirebeller mot fraktfartyg i Röda havet har fraktvolymerna genom Suezkanalen minskat kraftigt. I slutet av januari var fraktvolymerna i genomsnitt 2,8 miljoner ton per dag, jämfört med 4,8 miljoner ton per dag i mitten av december.

En sjötransport från Kina till Europa tar tre till fyra veckor om transporten går genom Röda havet och Suezkanalen. Alternativet, att köra runt Godahoppsudden, tar två veckor längre.

– Vi ser att både producenter och logistikbolag snabbt anpassar sig till nya förutsättningar och vi ser inte samma dramatiska ökningar av fraktpriserna som under pandemin säger Christopher Wingård.

Den längre restiden binder upp fartyg och containrar under längre tid vilket i sin tur driver upp priserna. Även högre försäkringspremier spelar in. Det är även svårt att på kort tid hitta andra leveransalternativ. Alla aktörer Kommerskollegium talat med förväntar sig att situationen blir långvarig.

– Fördröjningen påverkar både importerande och exporterande företag. På kort sikt drabbas den svenska tillverkningsindustrin av försenade leveranser, vilket i förlängningen även påverkar den svenska exporten negativt. För andra branscher som har planering på längre sikt spelar ett par veckor inte lika stor roll. Men i förlängningen kan de längre leveranstiderna och ökade kostnaderna för transporter leda till högre priser, säger Christopher Wingård.

Kontakter

Dokument

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik.

www.kommerskollegium.se

Följ Kommerskollegium

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kommerskollegium

Trumps tullar skulle drabba svensk export negativt – men USA drabbas hårdast10.10.2024 09:50:47 CEST | Pressmeddelande

Om USA skulle införa omfattande tullar mot Kina och resten av världen, vilket Donald Trump sagt att han kommer göra om han blir president, kan Sveriges export till USA minska med 16 procent. Fordonsindustrin, som utgör en tredjedel av Sveriges export till USA, är särskilt utsatt. De största negativa effekterna drabbar dock USA. Detta visar en ny analys från Kommerskollegium.

Fransmännen förbjuder benämningen vegetariska köttbullar – i syfte att inte vilseleda konsumenter17.9.2024 14:38:04 CEST | Pressmeddelande

När det kommer till att tala klarspråk om varors innehållsdeklaration har fransmännen nyligen varit på bollen och protesterat mot att varor säljs som kallas ”vegetariska köttbullar”. Det framkommer i en ny rapport från Kommerskollegium, som varje år analyserar det gångna årets svenska och utländska anmälningar enligt EU:s anmälningsdirektiv.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye