Svensk Dagligvaruhandel

Pressinbjudan: Vilken roll spelar dagligvaruhandelns egna varumärken?

Dela

Handelns egna varumärken, även kallat EMV eller private label, har blivit en självklar del av en livsmedelsbutiks sortiment. I tider av inflation och jakten på prisvärda alternativ har dessutom utvecklingen fått sig en extra skjuts.

Imorgon, onsdaf den 31 januari, klockan 08:00-08:55 bjuder Svensk Dagligvaruhandel in till ett webbinarium för att diskutera vilken roll dagligvaruhandelns egna varumärken spelar, hur utvecklingen sett ut de senaste åren och hur det påverkat livsmedelsbutikernas utbud. Dagligvaruindex Årsrapport 2023 kommer även presenteras.

Program

08:00

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, inleder med att presentera Dagligvaruindex Årsrapport 2023.

08:10

Fredrik Lange, forskare på Handelshögskolan i Stockholm och programchef för kandidatprogrammet i Retail Management på Handelshögskolan i Stockholm, om EMV – ny forskning och nya möjligheter.

08:20

Anna Ekström, Managing Director Nordics NielsenIQ, om att EMV tar mark under tuffa tider.

08:30

Rolf A. Røtnes, Fagdirektør Samfunnsøkonomisk analyse AS (SØA), om vad som kännetecknar EMV i Norge?

08:40

Panelsamtal Vilken roll spelar dagligvaruhandelns egna varumärken? I samtalet deltar Susanna Liljeblad, Ica Sveriges chef för EMV, Johan Neuman, affärsområdeschef EMV Dagab och Anders Segerström, vd Falköpings mejeri.

Samtalet modereras av Cecilia Anneling, Svensk Dagligvaruhandel

08:55

Avslut

Anmäl dig här. En dag innan webbinariet kommer en länk till webbsändningen att skickas till de som anmält sig.

Kontakter

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande

- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) maj 202414.6.2024 09:34:12 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i maj var 3,7 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är lägre än i april. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,5 procent, vilket fortsatt är betydligt lägre än den övergripande inflationen. Trenden med en stabilisering på en lägre prisnivå håller i sig, vi verkar ha lämnat de kraftiga matprisökningarna bakom oss. Men det är viktigt att komma ihåg att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft , säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye