Svensk Dagligvaruhandel

Pressinbjudan: Vilken roll spelar dagligvaruhandelns egna varumärken?

Dela

Handelns egna varumärken, även kallat EMV eller private label, har blivit en självklar del av en livsmedelsbutiks sortiment. I tider av inflation och jakten på prisvärda alternativ har dessutom utvecklingen fått sig en extra skjuts.

Imorgon, onsdaf den 31 januari, klockan 08:00-08:55 bjuder Svensk Dagligvaruhandel in till ett webbinarium för att diskutera vilken roll dagligvaruhandelns egna varumärken spelar, hur utvecklingen sett ut de senaste åren och hur det påverkat livsmedelsbutikernas utbud. Dagligvaruindex Årsrapport 2023 kommer även presenteras.

Program

08:00

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, inleder med att presentera Dagligvaruindex Årsrapport 2023.

08:10

Fredrik Lange, forskare på Handelshögskolan i Stockholm och programchef för kandidatprogrammet i Retail Management på Handelshögskolan i Stockholm, om EMV – ny forskning och nya möjligheter.

08:20

Anna Ekström, Managing Director Nordics NielsenIQ, om att EMV tar mark under tuffa tider.

08:30

Rolf A. Røtnes, Fagdirektør Samfunnsøkonomisk analyse AS (SØA), om vad som kännetecknar EMV i Norge?

08:40

Panelsamtal Vilken roll spelar dagligvaruhandelns egna varumärken? I samtalet deltar Susanna Liljeblad, Ica Sveriges chef för EMV, Johan Neuman, affärsområdeschef EMV Dagab och Anders Segerström, vd Falköpings mejeri.

Samtalet modereras av Cecilia Anneling, Svensk Dagligvaruhandel

08:55

Avslut

Anmäl dig här. En dag innan webbinariet kommer en länk till webbsändningen att skickas till de som anmält sig.

Kontakter

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) december 202415.1.2025 09:06:55 CET | Pressmeddelande

Inflationen i december var 0,8 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI). Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker i december uppgick till 1,7 procent. Det är fortfarande på en stabilt låg nivå, men något högre än den övergripande inflationen. Vi ser att volymerna under året har börjat återhämta sig i dagligvaruhandeln, vilket är ett tecken på att konsumenterna har börjat anpassa sig till den nya prisnivån som speglar det högre kostnadsläget vi har genom hela livsmedelskedjan, kommenterar Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye