Svensk Dagligvaruhandel

Pressinbjudan: Vilken roll spelar dagligvaruhandelns egna varumärken?

Dela

Handelns egna varumärken, även kallat EMV eller private label, har blivit en självklar del av en livsmedelsbutiks sortiment. I tider av inflation och jakten på prisvärda alternativ har dessutom utvecklingen fått sig en extra skjuts.

Imorgon, onsdaf den 31 januari, klockan 08:00-08:55 bjuder Svensk Dagligvaruhandel in till ett webbinarium för att diskutera vilken roll dagligvaruhandelns egna varumärken spelar, hur utvecklingen sett ut de senaste åren och hur det påverkat livsmedelsbutikernas utbud. Dagligvaruindex Årsrapport 2023 kommer även presenteras.

Program

08:00

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, inleder med att presentera Dagligvaruindex Årsrapport 2023.

08:10

Fredrik Lange, forskare på Handelshögskolan i Stockholm och programchef för kandidatprogrammet i Retail Management på Handelshögskolan i Stockholm, om EMV – ny forskning och nya möjligheter.

08:20

Anna Ekström, Managing Director Nordics NielsenIQ, om att EMV tar mark under tuffa tider.

08:30

Rolf A. Røtnes, Fagdirektør Samfunnsøkonomisk analyse AS (SØA), om vad som kännetecknar EMV i Norge?

08:40

Panelsamtal Vilken roll spelar dagligvaruhandelns egna varumärken? I samtalet deltar Susanna Liljeblad, Ica Sveriges chef för EMV, Johan Neuman, affärsområdeschef EMV Dagab och Anders Segerström, vd Falköpings mejeri.

Samtalet modereras av Cecilia Anneling, Svensk Dagligvaruhandel

08:55

Avslut

Anmäl dig här. En dag innan webbinariet kommer en länk till webbsändningen att skickas till de som anmält sig.

Kontakter

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye