Lena K Samuelsson lämnar rollen som publisher under våren
Lena K Samuelsson lämnar under våren rollen som chefredaktör, vd och ansvarig utgivare för Aftonbladet, ett jobb hon haft i sex år. ”Det har varit en glädje att få leda Aftonbladet. Jag älskar den här tidningen, men nu är det dags för någon annan att ta över”, säger hon.
Lena K Samuelsson tillträdde som publisher 2018 efter en lång karriär i Schibsted och har under de här åren framgångsrikt styrt Aftonbladet genom flera utmaningar i omvärlden, dels en pandemi, men också en krävande annonsmarknad, lågkonjunktur och skenande inflation.
Som chefredaktör och vd har hon sett till att Aftonbladet idag har en solid digital affär och kunnat fortsätta stärka sin position som svenska folkets primära nyhetsdestination, bland annat genom att utveckla prisbelönt journalistik och ta stora kliv framåt inom livebevakning, video och poddar – och senaste året också inom AI.
– Det är nästan 35 år sedan jag första gången klev in på Aftonbladets redaktion. Sedan dess har jag varit nattchef och nyhetschef, chefredaktör på SvD, koncerndirektör i Schibsted och haft en massa andra spännande uppdrag. Att sen få komma hem till Aftonbladet igen har varit otroligt fint. Jag är tacksam för alla möjligheter jag fått i Schibsted och ser fram emot att fortsätta bidra, både i koncernen och utanför. Men nu vill jag ge mig själv ett nytt och lite friare yrkesliv, säger Lena K Samuelsson.
Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för Schibsted News Media, konstaterar att det är en tidningslegendar som nu lämnar Aftonbladet.
– Lena har varit en viktig del av Schibsted så länge jag har jobbat här. Det går nästan inte att föreställa sig ett Schibsted utan henne. Hon är en stark ledare och en förebild för många av oss som fått jobba tillsammans med henne. Under våra år tillsammans i News Media har Lena gjort ett fantastiskt jobb med Aftonbladet och det i en mycket krävande tid. Hon har tagit mediehuset genom transformationen på ett imponerande sätt och sett till att tidningen står på en urstark position för att möta framtiden, säger Siv Juvik Tveitnes.
Lena K Samuelsson är kvar som chefredaktör, vd och ansvarig utgivare fram till att en ny publisher tillträtt och kommit in i jobbet, vilket väntas ske någon gång under våren. Processen att hitta en efterträdare har redan påbörjats.
– Aftonbladet är och ska fortsatt vara Sveriges primära nyhetsdestination. För det krävs en publisher som kan balansera mellan det journalistiska och det kommersiella men som också är en erfaren och god ledare, säger Siv Juvik Tveitnes.
En bred publicistisk förankring i kombination med kommersiell erfarenhet och driv är därför viktiga förutsättningar, tillsammans med förståelse för teknologi, digital strategi och produktutveckling.
Aftonbladets blivande publisher blir också en nyckelperson i ledningen för den nya mediekoncern, Schibsted Media, som nu är under uppbyggnad, dels för att Aftonbladet är Nordens största nyhetssajt, men också för att Sverige är en strategiskt viktig hemmamarknad för Schibsted Media.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petter Ovander, kommunikationschef, Schibsted News Media Sverige. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum