Välkommen att bevaka Sveriges största jämställdhetskonferens

Den 7–8 februari arrangeras Forum Jämställdhet på Karlstad CCC. Konferensen väntar i år rekordmånga besökare, över 1200. I programmet deltar fler än 100 talare i form av internationella experter, politiker från höger till vänster och intressanta forskare som talar om aktuella och brännande samhällsfrågor.

FV: Faysa Idle  • Foto: Nicklas Thegerström | Jonas Trolle | Brendan Burchell • Foto: Mr. Cox | Paulina Brandberg | Silvia Kakembo | Anders Henriksson
FV: Faysa Idle • Foto: Nicklas Thegerström | Jonas Trolle | Brendan Burchell • Foto: Mr. Cox | Paulina Brandberg | Silvia Kakembo | Anders Henriksson

Vid årets konferens medverkar bland andra jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L), FN:s särskilda rapportör för mäns våld mot kvinnor Reem Alsalem, Cambridgeprofessorn Brendan Burchell och Sveriges Kommuner och Regioners ordförande Anders Henriksson (S).

Media bjuds in till att bevaka hela konferensens program, bortsett från metodverkstäder där antalet platser är mycket begränsade. Tillgång till pressrum finns. Anmälan för pressackreditering senast 5 februari till info@forumjamstalldhet.se. Intervjuförfrågningar: lisa.palm@forumjamstalldhet.se, 076-028 71 80.

HÖJDPUNKTER I PROGRAMMET

Urval av totalt 38 programpunkter – fullständigt program hittar du här

Onsdag 7 februari

• 10.15-11.00: Invigning med tal av den danska feministiska aktivisten Emma Holten om kopplingarna mellan klimatförändringar, ekonomi och jämställdhet. Musik av Kristin Amparo med band.

• 13.00–14.00: Vad innebär den ekonomiska krisen i offentlig sektor för jämställdheten? Brandtal av Malin Ragnegård, förbundsordförande för Kommunal.

• 14.15–15.15: Vad görs för att sluta vård- och hälsoklyftan mellan könen? Med bland andra socialutskottets ordförande Christian Carlsson (KD) och Anke Samulowitz, doktor i medicinsk vetenskap vid Kunskapscentrum för jämlik vård.

• 15.45–16.15:  I en internationell session intervjuas FN:s särskilda rapportör för mäns våld mot kvinnor och flickor, Reem Alsalem, av Unizons förbundsordförande Olga Persson. Alsalem medverkar digitalt.

• 16.15–17.15: Varför lockas unga män av Andrew Tate? Jonas Trolle, chef för Center mot våldsbejakande extremism och MÄN:s ordförande Shahab Ahmadian i samtal om den nya tidens sexism.

• 20.30: Vinnare av Svenska Jämställdhetspriset 2024 utses. Årets finalister är Almi Värmland, Byggnads, Svenska Fotbollförbundet, Södersjukhuset och Trivector Traffic.

Torsdag 8 februari

• 8.00–8.45: Jämställdhetsmyndigheten presenterar en färsk rapport med analyser av de senaste sex årens jämställdhetspolitik. Hur kan jämställdhetspolitiken bli mer effektiv? Med generaldirektör Lena Ag.

• 9.00–9.30: Ska Sverige fortsätta vara bäst på jämställdhet? Paulina Brandberg (L), jämställdhetsminister frågas ut av Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges Kvinnoorganisationer.

• 10.40–11.00: Faysa Idle är poeten och författaren som ger unga kvinnor i gängmiljön en röst. Hon intervjuas av journalisten Vesna Prekopic.

• 11.15–12.15: Hur kan jämställdhetsperspektivet bidra till att organisationer och samhällen lyckas med den gröna omställningen? Brandtal av Lena Abrahamsson, professor vid Luleå tekniska universitet.

• 11.15–12.15: Är kortare arbetstid en möjlig väg framåt i Sverige? Seminarium med Brendan Burchell, professor vid Universitetet i Cambridge, som lett de storskaliga studierna med arbetstidsförkortning i Storbritannien, och Caroline Lind, vd för Sandqvist, väskföretaget som nyligen införde fyradagarsvecka.

• 13.15–14.15: I seminariet Jämställd idrott – en nyckel i det förebyggande arbetet medverkar bland andra Anders Henriksson (S), ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner, och Johan Fyrberg, generalsekreterare, Svenska Ridsportförbundet.

Läs mer om konferensen: www.forumjamstalldhet.se.

Forum Jämställdhet
Forum Jämställdhet är ett värderingsdrivet konsultbolag som ägs av kvinnorörelsens paraplyorganisation Sveriges Kvinnoorganisationer. Våra intäkter möjliggör det civila samhällets arbete för kvinnors rättigheter.

Skydda kvinnor och barn från surrogathandeln13.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

En man som skulle hämta barn som fötts av ukrainsk surrogatmamma togs av polis och dömdes för 45 fall av sexbrott mot barn. Bebistvillingar omhändertas av socialtjänsten när de 70-år gamla beställarna inte kunde ta hand om dem. Två andra svårt sjuka spädbarn var fast i Bogotá utan tillgång till sjukvård. SVT-dokumentären ”Vi ska ha barn” visar hur barn på olika sätt kan fara illa i surrogatindustrin. Sveriges Kvinnoorganisationer kräver att handeln med kvinnor och barn ska stoppas.