Aftonbladet värvar hyllade journalisten Emil Arvidson
Journalisten och författaren Emil Arvidson, som förra året utkom med hyllade reportageboken ”Svensk gangsterrap”, blir ny medarbetare i Aftonbladet. Han kommer med sina texter att röra sig över flera olika genrer och bevakningsområden, men också podda och medverka i tv.
Emil Arvidson har både djup och bredd, kombinerat med unika kunskaper om sitt bevakningsområde. Hans reportage, kommentarer och texter kan hittas både under vinjetterna nyheter, nöje och kultur – genrer som tidigare varit åtskilda men vars gränser blir allt mer rörliga.
– Emil har en lång bakgrund och ett unikt nätverk inom flera av Aftonbladets viktigaste bevakningsområden, som inte sällan möts eller flyter ihop med varandra: krim, nöje, kultur och socialreportage. Vi är väldigt glada att vi nu lyckats knyta Emil till oss, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
Emil Arvidson, som närmast kommer från frilansuppdrag för Svenska Dagbladet, publicerar sin första text i Aftonbladet redan i dag.
– Det känns väldigt roligt! Och spännande att landets största nyhetskälla satsar ännu mer på att skildra kulturen kring gängkriminalitet och musik. Men jag är också aningen nervös. Det är svårt att skildra den här världen på ett balanserat sätt. För att göra det behöver man röra sig mellan flera olika sorters journalistik samtidigt, säger Emil Arvidson.
Aftonbladet har de senaste åren, parallellt med satsningar på live, video och podd, lagt stor vikt vid att också utveckla den klassiska och berättande nyhetsjournalistiken, med tunga profilrekryteringar som Andreas Cervenka, Nicklas Hermansson, Magnus Falkehed, Niclas Hammarström, Fredrik Björkman, Irena Pozar och Daniel ”Disco” Kristoffersson. Två år i rad har tidningen tilldelats stora journalistpriset i kategorin Årets Röst, förra året också Årets Avslöjande.
– Med Emil Arvidson lägger vi till ännu en uppskattad röst, som kommer att bidra till att göra Aftonbladet till en ännu mer angelägen nyhetsdestination, säger Martin Schori.
Emil Arvidsons premiärtext finns här: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ab6XQ5
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Emil Arvidson, skribent, Aftonbladet. E-post: emil.arvidson@gmail.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum