Schibsted

Aftonbladet värvar hyllade journalisten Emil Arvidson

Dela

Journalisten och författaren Emil Arvidson, som förra året utkom med hyllade reportageboken ”Svensk gangsterrap”, blir ny medarbetare i Aftonbladet. Han kommer med sina texter att röra sig över flera olika genrer och bevakningsområden, men också podda och medverka i tv.

Emil Arvidson blir ny medarbetare i Aftonbladet. –  Det känns väldigt roligt! Och spännande att landets största nyhetskälla satsar ännu mer på att skildra kulturen kring gängkriminalitet och musik, säger han. Foto: Gabriel Liljevall/Forum
Emil Arvidson blir ny medarbetare i Aftonbladet. –  Det känns väldigt roligt! Och spännande att landets största nyhetskälla satsar ännu mer på att skildra kulturen kring gängkriminalitet och musik, säger han. Foto: Gabriel Liljevall/Forum

Emil Arvidson har både djup och bredd, kombinerat med unika kunskaper om sitt bevakningsområde. Hans reportage, kommentarer och texter kan hittas både under vinjetterna nyheter, nöje och kultur – genrer som tidigare varit åtskilda men vars gränser blir allt mer rörliga.

– Emil har en lång bakgrund och ett unikt nätverk inom flera av Aftonbladets viktigaste bevakningsområden, som inte sällan möts eller flyter ihop med varandra: krim, nöje, kultur och socialreportage. Vi är väldigt glada att vi nu lyckats knyta Emil till oss, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet. 

Emil Arvidson, som närmast kommer från frilansuppdrag för Svenska Dagbladet, publicerar sin första text i Aftonbladet redan i dag.

– Det känns väldigt roligt! Och spännande att landets största nyhetskälla satsar ännu mer på att skildra kulturen kring gängkriminalitet och musik. Men jag är också aningen nervös. Det är svårt att skildra den här världen på ett balanserat sätt. För att göra det behöver man röra sig mellan flera olika sorters journalistik samtidigt, säger Emil Arvidson.
Aftonbladet har de senaste åren, parallellt med satsningar på live, video och podd, lagt stor vikt vid att också utveckla den klassiska och berättande nyhetsjournalistiken, med tunga profilrekryteringar som Andreas Cervenka, Nicklas Hermansson, Magnus Falkehed, Niclas Hammarström, Fredrik Björkman, Irena Pozar och Daniel ”Disco” Kristoffersson. Två år i rad har tidningen tilldelats stora journalistpriset i kategorin Årets Röst, förra året också Årets Avslöjande.

– Med Emil Arvidson lägger vi till ännu en uppskattad röst, som kommer att bidra till att göra Aftonbladet till en ännu mer angelägen nyhetsdestination, säger Martin Schori.

Emil Arvidsons premiärtext finns här: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ab6XQ5 


För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Emil Arvidson, skribent, Aftonbladet. E-post: emil.arvidson@gmail.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Emil Arvidson blir ny medarbetare i Aftonbladet. –  Det känns väldigt roligt! Och spännande att landets största nyhetskälla satsar ännu mer på att skildra kulturen kring gängkriminalitet och musik, säger han. Foto: Gabriel Liljevall/Forum
Emil Arvidson blir ny medarbetare i Aftonbladet. – Det känns väldigt roligt! Och spännande att landets största nyhetskälla satsar ännu mer på att skildra kulturen kring gängkriminalitet och musik, säger han. Foto: Gabriel Liljevall/Forum
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye