Svensk Dagligvaruhandel gör bokslut på ett händelserikt 2023
Dagligvaruhandeln växte med 7,5 procent under helåret 2023 enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker mätt i KPI steg under 2023 och den prisjusterade försäljningsutvecklingen uppgick till -4,7 procent.
Konsumenterna har under året tvingats anpassa sina köpvanor när hushållskassan räcker till mindre genom att köpa billigare eller färre produkter. Branschens totala försäljning under året uppgick till cirka 330 miljarder kronor.
- Det gångna året har inneburit en prövande tid för de svenska hushållen och även för dagligvaruhandeln. Handlarna har pressats från två håll samtidigt. Dels av ökade kostnader, dels av att man möter en konsument med svagare köpkraft, som köper färre eller billigare varor. Sammantaget har detta pressat marginalerna i en bransch med redan låga marginaler, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Under 2023 stod de fysiska butikerna för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. Detta kan dock ses som en återgång efter den exceptionella e-handelstillväxten under pandemin. E-handelsandelen för 2023 uppgick till 4,1 procent och är fortsatt högre än före pandemin, trots en tillbakagång från 2022.
Fortsatt nedgående trend för ekologiskt
Försäljningen av ekologiskt minskade med 7,4 procent under 2023 jämfört med föregående år, och av den totala livsmedelsförsäljningen stod den ekologiska försäljningen för 4,4 procent. Av den ekologiska försäljningen 2023 bestod 50,0 procent av KRAV-märkt ekologisk försäljning, vilket motsvarar 2,2 procent av den totala försäljningen. Detta är en fortsättning på en redan flerårig trend av minskad andel ekologisk försäljning, detsamma gäller för KRAV specifikt. Kategorin med störst andel ekologisk försäljning var ägg på 16,1 procent, medan kött hade lägst andel ekologiskt på 1,7 procent.
- Under de senaste åren har vi sett en nedåtgående försäljningstrend av ekologiska livsmedel och andelen ekologiskt i svenskarnas varukorgar minskar. Konsumenterna handlar ekologiskt och KRAV-märkt i liknande mönster som tidigare år, men för en lägre summa, avslutar Karin Brynell.
För att ta del av hela rapporten, besök www.svenskdagligvaruhandel.se/arsrapport-2023/
Idag, onsdag den 31 januari, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 där Daglgivarunidex Årsrapport kommer presenteras. Det går att följa sändningen här.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seLänkar
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 202417.1.2025 06:25:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2024 hade frukt och grönsaker en positiv volymutveckling på 4,5 procent. Sedan Dagligvaruindex Frukt & Grönt lanserades 2021 har dock volymminskningen varit ett faktum. Konsumtionen har mellan 2021 och 2024 minskat med 5,9 procent.
Fortsatt positiv utveckling för dagligvaruhandeln under slutet av året16.1.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under december 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) december 202415.1.2025 09:06:55 CET | Pressmeddelande
Inflationen i december var 0,8 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI). Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker i december uppgick till 1,7 procent. Det är fortfarande på en stabilt låg nivå, men något högre än den övergripande inflationen. Vi ser att volymerna under året har börjat återhämta sig i dagligvaruhandeln, vilket är ett tecken på att konsumenterna har börjat anpassa sig till den nya prisnivån som speglar det högre kostnadsläget vi har genom hela livsmedelskedjan, kommenterar Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Fortsatt tillväxt i dagligvaruhandeln under november18.12.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under november 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Tillväxt i dagligvaruhandeln under oktober14.11.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under oktober 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum