Industriekonomerna om räntebeskedet: ”Rimligt att Riksbanken nu signalerar att räntan kan komma att sänkas tidigare”

Riksbanken kom i dag den 1 februari med besked om att lämna styrräntan oförändrad (4,0) . ”Det är rimligt och väntat att Riksbanken signalerar att styrräntan troligen kan sänkas tidigare än vad de hade i bedömningen i november. Räntebanan från november ansåg vi, Industriekonomerna, vara allt för stram”, säger Kerstin Hallsten, chefekonom på Industriarbetsgivarna.

Riksbanken utesluter inte att styrräntan kan sänkas under första halvåret i år givet att utsikterna för inflationen fortsätter att vara gynnsamma.

Industriekonomerna håller med om att det finns faktorer som bör bidra till ett lägre pristryck så som en relativt stram ekonomisk politik under 2024, lägre energi- och råvarupriser, pressade marginaler och rimlig ökning av arbetskraftskostnader.

Men som Riksbanken också konstaterar finns det uppåtrisker för inflation varför penningpolitiken behöver anpassas med försiktighet. Det håller Industriekonomerna med om.

- Exempelvis kan de geopolitiska spänningarna leda till stigande kostnader. En annan risk är växelkursen, det är därför inte läge för Riksbanken att vara först ut att sänka räntan. Riksbanken bör avvakta något under 2024 och inte sänka för snabbt, avslutar Kerstin Hallsten.

Om oss

Industriekonomerna består av Teknikföretagens och Industriarbetsgivarnas ekonomer. De analyserar bland annat konjunkturutvecklingen, tillväxtförutsättningarna i omvärlden och Sverige, arbetsmarknaden, och penningpolitiken. De ger sina egna bedömningar av vad den senaste statistiken visar på dessa områden. Utgångspunkt är att klargöra bilden av vad utvecklingen innebär för industrins förutsättningar och dess effekter på resten av ekonomin.