Hövding har allvarliga brister
Produkten Hövding 3 är inte säker. Den uppfyller inte de krav som gäller för skyddsutrustning och därför utfärdade Konsumentverket tidigare ett säljförbud.
Den största risken med Hövding 3 är att den inte alltid löser ut i samband med en olycka och då har användaren inget skydd alls på huvudet. Tillverkaren har känt till ett flertal olyckor där användare drabbats av huvudskador när Hövding 3 inte reagerat.
Här är säkerhetsbristerna
- När Hövding 3 typ kontrollerades undersöktes bara att skyddet löser ut när cyklisten färdas i 20 kilometer i timmen respektive när en cyklist blir påkörd av en bil som färdas i 20 kilometer i timmen. Funktion vid högre hastigheter undersöktes aldrig. Tester som tillverkaren genomfört under hösten 2023 visar att Hövding 3 har allvarliga säkerhetsproblem eftersom utrustningen inte löste ut vid många av testfallen i högre hastighet, inte minst vid påkörning bakifrån.
- Hövding 3 ger inget skydd vid vad tillverkaren kallat direktträffar och i bruksanvisningen står det fordon med platt front. Om du som användare blir påkörd av till exempel en buss eller lastbil kan du inte räkna med att skyddet löser ut. Ett antal användare har skadats vid den här typen av olyckor.
- Hövding har programmerats för att inte lösa ut vid långsamma huvudrörelser, trots att olyckor inträffat som medfört huvudskador.
- Hövding 3 har ibland stängt av sig på egen hand utan att varna användaren om detta. När utrustningen är avstängd aktiveras den inte vid en olycka.
- När Hövding hinner aktiveras och blåsas upp får användaren många gånger ett tillräckligt skydd. Men främre delen av den uppblåsta airbagen och delar av sidorna provades vid typkontrollen med en väsentligt lägre islagsenergi än en vad som används när en traditionell cykelhjälm ska godkännas.
Vad händer nu?
Konsumentverket förbjöd försäljningen av Hövding 3 i slutet av förra året med anledning av säkerhetsbristerna. Företaget överklagade beslutet men därefter försatte sig bolaget i konkurs. Det innebär att det inte finns någon tillverkare som kan ta ansvar och återkalla produkterna.
Konsumentverket har nyligen skickat ett informationsbrev till de svenska återförsäljarna om bristerna med Hövding 3.
Kan jag som konsument få tillbaka mina pengar?
Om du köpt en Hövding av en återförsäljare kan du reklamera utifrån att varan har allvarliga säkerhetsbrister och ställa krav på att köpet ska hävas. Att reklamera betyder att du vänder dig till inköpsstället, butiken eller återförsäljaren på nätet, och klagar på varan. Att köpet hävs innebär att du får pengar tillbaka och får lämna tillbaka varan.
Om du köpt den direkt från tillverkaren är möjligheten att få pengar tillbaka tyvärr små nu när företaget är i konkurs. I vanliga fall är det företaget som ska åtgärda produkten eller kompensera köparen, men det finns sällan pengar kvar i en konkurs så det räcker till så kallade oprioriterade fordringar. Om du vill kan du vända dig till konkursförvaltaren med dina ekonomiska krav, men löner och andra fordringar är högre prioriterade. Därför är utsikten att få tillbaka pengar för din Hövding är tyvärr små.
Konsumentverkets bedömning
Konsumentverket står fast vid sin bedömning att Hövding 3 är farlig. Någon kontroll av äldre modeller har inte skett.
I Tyskland har försäljningen stoppats och Danmark utreder om den ska stoppas även där.
Företagets ansvar att informera
Enligt produktsäkerhetslagen är det företaget som ska informera både konsumenter och återförsäljare när produkter måste åtgärdas eller återkallas, inte myndigheten som påpekat bristerna. Det är därför Konsumentverket avvaktat med att gå ut med information och bara svarat på frågor från medierna. Först nu bedömer myndigheten att den får informera om säkerhetsbristerna med Hövding 3.
Kontakter
Presstjänsten tfn 054-19 40 20
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag3.3.2025 09:19:52 CET | Pressmeddelande
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner6.2.2025 09:10:29 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter31.1.2025 09:26:56 CET | Pressmeddelande
För snart ett år sedan friade Högsta domstolen Svea bank för deras förseningsavgifter för blancolån, men menade samtidigt att saken borde prövas igen av lägre instans – och ur ett annat perspektiv. Nu har Patent- och marknadsdomstolen kommit fram till att avtalsvillkoret om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum