Håll Sverige Rent

Håll Sverige Rent uppmuntrar svenskarna att dumpa rätt på alla hjärtans dag

Dela

Varje vecka slängs miljontals skräpföremål på marken. Hela 90 % av skräpet är engångsprodukter. För andra året i rad presenterar Håll Sverige Rent den prisbelönta kampanjen Dumpad, som uppmanar alla svenskar till att dumpa rätt – i papperskorgen. På alla hjärtans dag, och alla andra dagar.

Offentligt dumpade skräp på stan och utanför klubben.
Offentligt dumpade skräp på stan och utanför klubben. Håll Sverige Rent / First Lady Agency

Kampanjens är en del i Håll Sverige Rents arbete för att ändra beteenden och attityder kring nedskräpning och den påverkan skräpet har på samhälle och miljö. Kampanjen är framtagen tillsammans med First Lady Agency och distribueras av Captivate och Trickle.

En serie av ’skräpansikten’ skapade med skräp plockat från gatan, frontar kampanjen. De har blivit offentligt dumpade på stan, i parken, utanför klubben och har alla sin egen historia att berätta. 

Kampanjen annonseras på TikTok, Meta, TV, digitalt och utomhustavlor mellan 5–23 februari och uppmanar allmänheten att dumpa rätt – i papperskorgen.

Håll Sverige Rents tre bästa pickup lines för alla hjärtans dag  

  • Dina ögon är som en återvinningscentral, jag vill besöka dem om och om igen. 
  • Rosor är röda, violer är blå, ska vi plocka skräp vi två? 
  • Tror du på kärlek vid första skräpkastet, eller ska jag pricka papperskorgen igen? 

Miljontals dumpade skräp varje vecka 

90 % av skräpet i Sverige är engångsprodukter. Det visar den nationella mätning som Håll Sverige Rent genomfört i stadskärnor och parker under sommaren 2023 på uppdrag av Naturvårdsverket. 

Plasten är de skräp som sticker ut då det utgör 66 % av skräpet och är absolut vanligast. Den vanligaste kategorin inom plast är fimpar följt av mjuk plast från exempelvis godis, glass och snacks eller plastbestruket papper till hamburgare och wraps. 

Av alla utslumpade koordinatpunkter som vi mätt skräp på är det bara 2,6 % som är skräpfria. Det finns alltså nästan inga mätpunker som är helt fria från skräp. 

–Idag under alla hjärtans dag hoppas vi att alla tänker en extra gång på hur skräpiga relationer kan avslutas på bästa sätt, nämligen i papperskorgen. Det behöver inte vara svårt att dumpa på ett schysst sätt och en mår mycket bättre efteråt, säger Lisa Possne Frisell, Kommunikationschef på Håll Sverige Rent.

Dumpad – vinnare av internationella priser 

  • Silver Award i The Lovie Award 2023 
  • People's Lovie (folkets pris) i The Lovie Award 2023 
  • Bronze winner i The Anthem Award, kategori Sustainability, Environment & Climate - Campaign - Non-Profit 2023 

Arbetsgrupp 

Lisa Possne Frisell – Kommunikationschef, Håll Sverige Rent 
Therese Nilsson – Ansvarig Digitala kanaler, Håll Sverige Rent
Cecilia Liedberg – PR-ansvarig, Håll Sverige Rent
Thea Hamrén – Creative Director, First Lady Agency 
Emil Rydberg – Art Director, First Lady Agency 
Jet Hilferink – Creative, First Lady Agency 
Oscar Höglund – Animatör, First Lady Agency 
Niklas Alm – Fotograf, Golden Retriever Studio 
Philip Tolgén – Retuschör, Golden Retriever Studio 
Anton Thorsson – Set Design 
Martin Åberg, Joel Blanco Berg – Ljud 
Peter Pettersson – Projektledare, Captivate 
Sigrid Thomas Lyri – Planner, Captivate 
Daniel Nellhard – Planner, Captivate 
Mikael Sundlin – Planner, Captivate 
Sofia Sandelin – Content Distributor, Trickle 
Felicia Teglén – Content Distributor, Trickle 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Offentligt dumpade skräp på stan och utanför klubben.
Offentligt dumpade skräp på stan och utanför klubben.
Håll Sverige Rent / First Lady Agency
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.

Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.

Facebook

Instagram

Följ Håll Sverige Rent

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent

Pantbeteende i skärgården – vad hindrar besökare från att göra rätt?4.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

De allra flesta skärgårdsbesökare vill göra rätt val för miljön, bara de får rätt förutsättningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent, Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) och Coca-Cola i Sverige. Tydligare ansvarsfördelning, bättre samarbeten samt lättillgänglig information och material till besökare är nyckelåtgärderna som kan minska nedskräpningen och öka insamling i skärgården.

Plastpåseskatten tas bort – risk för ökad konsumtion och nedskräpning29.10.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande

Konsumtionen av plastpåsar har minskat kraftigt i Sverige till följd av den skatt som infördes i maj 2020. På kort tid har användningen gått från 90 till 17 påsar per person och år. Redan den 1 november 2024 tas skatten på plastpåsar bort och handeln räknar med att fler kunder kommer att välja plastpåsar igen. – Det finns en stor risk att vi återgår till en ohållbar konsumtion av plastpåsar, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Plastpåsespecial med Håll Sverige Rent: vanliga frågor och fällor kring plastpåsar21.10.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Konsumtionen av plastpåsar har minskat kraftigt i Sverige till följd av den skatt som infördes i maj 2020. På kort tid har användningen gått från 90 till 17 påsar per person och år. Den 1 november tas skatten på plastpåsar bort och handeln räknar med att fler kunder kommer att välja plastpåsar igen. Hur ska man som konsument tänka kring plastpåsen framöver? Vilken påse är egentligen bäst? Håll Sverige Rent har sammanställt en kort guide till konsumenter med några vanliga frågor och fällor kring plastpåsar – fri att dela.

Så mycket får kommunerna i ersättning för skräpet9.10.2024 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Skräpet kostar Sveriges kommuner hundratals miljoner kronor varje år. Sedan 2021 ska producenter av engångsplast stå för sin del av skräpnotan enligt EU:s engångsplastdirektiv och principen ”förorenaren betalar”. Nu, två år efter att kommunerna rapporterade in sina nedskräpningskostnader för första gången, är det dags för en första utbetalning. Nu står det klart vad alla kommuner i Sverige får för ersättning för skräpet. Se hela listan här.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye