Håll Sverige Rent uppmuntrar svenskarna att dumpa rätt på alla hjärtans dag
Varje vecka slängs miljontals skräpföremål på marken. Hela 90 % av skräpet är engångsprodukter. För andra året i rad presenterar Håll Sverige Rent den prisbelönta kampanjen Dumpad, som uppmanar alla svenskar till att dumpa rätt – i papperskorgen. På alla hjärtans dag, och alla andra dagar.
Kampanjens är en del i Håll Sverige Rents arbete för att ändra beteenden och attityder kring nedskräpning och den påverkan skräpet har på samhälle och miljö. Kampanjen är framtagen tillsammans med First Lady Agency och distribueras av Captivate och Trickle.
En serie av ’skräpansikten’ skapade med skräp plockat från gatan, frontar kampanjen. De har blivit offentligt dumpade på stan, i parken, utanför klubben och har alla sin egen historia att berätta.
Kampanjen annonseras på TikTok, Meta, TV, digitalt och utomhustavlor mellan 5–23 februari och uppmanar allmänheten att dumpa rätt – i papperskorgen.
Håll Sverige Rents tre bästa pickup lines för alla hjärtans dag
- Dina ögon är som en återvinningscentral, jag vill besöka dem om och om igen.
- Rosor är röda, violer är blå, ska vi plocka skräp vi två?
- Tror du på kärlek vid första skräpkastet, eller ska jag pricka papperskorgen igen?
Miljontals dumpade skräp varje vecka
90 % av skräpet i Sverige är engångsprodukter. Det visar den nationella mätning som Håll Sverige Rent genomfört i stadskärnor och parker under sommaren 2023 på uppdrag av Naturvårdsverket.
Plasten är de skräp som sticker ut då det utgör 66 % av skräpet och är absolut vanligast. Den vanligaste kategorin inom plast är fimpar följt av mjuk plast från exempelvis godis, glass och snacks eller plastbestruket papper till hamburgare och wraps.
Av alla utslumpade koordinatpunkter som vi mätt skräp på är det bara 2,6 % som är skräpfria. Det finns alltså nästan inga mätpunker som är helt fria från skräp.
–Idag under alla hjärtans dag hoppas vi att alla tänker en extra gång på hur skräpiga relationer kan avslutas på bästa sätt, nämligen i papperskorgen. Det behöver inte vara svårt att dumpa på ett schysst sätt och en mår mycket bättre efteråt, säger Lisa Possne Frisell, Kommunikationschef på Håll Sverige Rent.
Dumpad – vinnare av internationella priser
- Silver Award i The Lovie Award 2023
- People's Lovie (folkets pris) i The Lovie Award 2023
- Bronze winner i The Anthem Award, kategori Sustainability, Environment & Climate - Campaign - Non-Profit 2023
Arbetsgrupp
Lisa Possne Frisell – Kommunikationschef, Håll Sverige Rent
Therese Nilsson – Ansvarig Digitala kanaler, Håll Sverige Rent
Cecilia Liedberg – PR-ansvarig, Håll Sverige Rent
Thea Hamrén – Creative Director, First Lady Agency
Emil Rydberg – Art Director, First Lady Agency
Jet Hilferink – Creative, First Lady Agency
Oscar Höglund – Animatör, First Lady Agency
Niklas Alm – Fotograf, Golden Retriever Studio
Philip Tolgén – Retuschör, Golden Retriever Studio
Anton Thorsson – Set Design
Martin Åberg, Joel Blanco Berg – Ljud
Peter Pettersson – Projektledare, Captivate
Sigrid Thomas Lyri – Planner, Captivate
Daniel Nellhard – Planner, Captivate
Mikael Sundlin – Planner, Captivate
Sofia Sandelin – Content Distributor, Trickle
Felicia Teglén – Content Distributor, Trickle
Nyckelord
Kontakter
Lisa Possne FrisellKommunikationschef
Tel:070-723 44 92Lisa.Possne@hsr.seBilder
Länkar
Om oss
Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.
Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.
Följ Håll Sverige Rent
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent
Pantbeteende i skärgården – vad hindrar besökare från att göra rätt?4.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
De allra flesta skärgårdsbesökare vill göra rätt val för miljön, bara de får rätt förutsättningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent, Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) och Coca-Cola i Sverige. Tydligare ansvarsfördelning, bättre samarbeten samt lättillgänglig information och material till besökare är nyckelåtgärderna som kan minska nedskräpningen och öka insamling i skärgården.
Plastpåseskatten tas bort – risk för ökad konsumtion och nedskräpning29.10.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Konsumtionen av plastpåsar har minskat kraftigt i Sverige till följd av den skatt som infördes i maj 2020. På kort tid har användningen gått från 90 till 17 påsar per person och år. Redan den 1 november 2024 tas skatten på plastpåsar bort och handeln räknar med att fler kunder kommer att välja plastpåsar igen. – Det finns en stor risk att vi återgår till en ohållbar konsumtion av plastpåsar, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.
De kan bli årets hållbara förskola och skola22.10.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsdagen, som firas den 11 november, är årets största dag för att uppmärksamma hur skolor och förskolor runt om i Sverige bidrar till en hållbar framtid. Då tillkännages vinnarna av det prestigefyllda priset Årets hållbara, som går till de förskolor och skolor som varit bäst på att integrera hållbarhet i sin verksamhet under året. Nu avslöjas alla nominerade, se hela listan här.
Plastpåsespecial med Håll Sverige Rent: vanliga frågor och fällor kring plastpåsar21.10.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumtionen av plastpåsar har minskat kraftigt i Sverige till följd av den skatt som infördes i maj 2020. På kort tid har användningen gått från 90 till 17 påsar per person och år. Den 1 november tas skatten på plastpåsar bort och handeln räknar med att fler kunder kommer att välja plastpåsar igen. Hur ska man som konsument tänka kring plastpåsen framöver? Vilken påse är egentligen bäst? Håll Sverige Rent har sammanställt en kort guide till konsumenter med några vanliga frågor och fällor kring plastpåsar – fri att dela.
Så mycket får kommunerna i ersättning för skräpet9.10.2024 08:20:00 CEST | Pressmeddelande
Skräpet kostar Sveriges kommuner hundratals miljoner kronor varje år. Sedan 2021 ska producenter av engångsplast stå för sin del av skräpnotan enligt EU:s engångsplastdirektiv och principen ”förorenaren betalar”. Nu, två år efter att kommunerna rapporterade in sina nedskräpningskostnader för första gången, är det dags för en första utbetalning. Nu står det klart vad alla kommuner i Sverige får för ersättning för skräpet. Se hela listan här.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum