Många pallplatser väcker drömmar mot Paralympics 2026

Sverige visar storform i världscupen både i längd och alpint inom parasport. Redan nu har de svenska åkarna åkt hem 15 pallplatser, varav 9 segrar. Det är inte bara de etablerade stjärnorna som visar stark form. Inom både längd och alpint är återväxten god vilket bådar gott inför mästerskapen inför Paralympics 2026 i Milano/Cortina.

Aaron Lindström och Ebba Årsjö siktar mot Paralympics 2026

– Att vi har två starka skidlandslag känns väldigt bra, speciellt med tanke på framtiden och att många av idrottarna är unga och tar stora kliv framåt. Resultaten visar att vi gör rätt insatser och att prestationerna i Beijing inte var någon slump. Det känns väldigt spännande att ha den utvecklingen i båda lagen, inte minst när vi blickar framåt mot Paralympics i Milano/Cortina om två år, säger Niclas Grön.

Ebba Årsjö har tagit inte mindre än nio raka segrar i både Super-G, storslalom och slalom. Aaron Lindström levererade sin tredje raka tredjeplats den här säsongen, på mindre än en vecka, och fick för första gången i sin världscupkarriär kliva upp på podiet i störtlopp. Även Arvid Skoglund har visat en stigande form under vintern. Ett starkt landslag som verkligen tagit stora kliv denna säsong och åker stabilt och med självförtroende.

– Det är kul att åka skidor nu, jag har hållit ihop det bra och är väldigt nöjd med säsongen hittills. Att lyckas prestera på topp just dessa tävlingar i Cortina betyder såklart extra mycket för både Aaron och mig då det är här som Paralympics 2026 kommer att avgöras, säger Ebba Årsjö.

Zebastian Modin och hans guide Emil Jönsson Haag gjorde en efterlängtad världscupdebut för säsongen förra helgen, tillsammans med ett förväntansfullt längdlandslag i Toblach. Och succén lät inte vänta på sig utan duon Modin/Jönsson Haag fick kliva näst högst upp på pallen två dagar i rad.

– Det känns jätteroligt att få tävla igen och roligt att ha Emil med i spåret. Känslan i kroppen har varit bra och det har gått bättre än jag kunnat hoppats på. Nu är planen att stegra igång tävlandet, men fortsätta att tänka klokt i allt jag gör för att bibehålla den här positiva trenden, säger Zebastian Modin.

Arnt-Christian ”Ante” Furuberg är tillbaka i världscupen efter en 22 månaders lång post covid och har visat fin form. Hans stora mål denna vinter är att slå den paralympiske simmaren Anders Olssons sittande rekord på 6.07 (2016) i Vasaloppet om en månad. Landslagets unga framtidshopp Ellen Westerlund, Louise Perottosdotter och debutanten Alice Morelius har alla visat framfötterna under världscuppremiären, där Ellen levererade en femteplats, bara sekunden ifrån pallen.

Härnäst väntar fler chanser får nya pallplatser med tävlingar i Japan 10 februari för det alpina landslaget samt världscupfinal både i längd och skidskytte i Kanada 13-17 mars för längd-/skidskyttelandslaget.

Zebastian Modin och Emil Jönsson Haag (guide)
Aaron Lindström och Ebba Årsjö

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.