Förlust mot Brasilien – Sverige missar Davis Cup Finals

Det blir inget Davis Cup Finals för Sveriges tennisherrar i höst.
Brasilien vann kvalmatchen i Helsingborg Arena med 3–1 i matcher.
– Jag är väldigt besviken. Vi ville såklart vinna den här matchen, säger Davis Cup-kapten Simon Aspelin.

Elias Ymer
Elias Ymer Foto: Linda Carlsson

Ställningen var 1–1 efter den första speldagen sedan båda lagens ettor, Elias Ymer och Thiago Monteiro, vunnit sina respektive singelmatcher.

I lördagens viktiga dubbelmatch kopplade gästerna greppet genom Rafael Matos och Felipe Meligeni. Filip Bergevi och André Göransson fick inte spelet att stämma och förlorade i raka set (2–6, 5–7).

Därmed var Elias Ymer piskad att besegra Thiago Monteiro på förstasingeln. Sverigeettan inledde starkt, men tvingades kämpa mot både motståndare och skadebesvär för att hålla Sveriges slutspelshopp vid liv. 119-rankade Monteiro var till slut starkast och säkrade segern för Brasilien efter vändning (4–6, 6–4, 6–2).
– Jag har känt av axeln hela veckan, och även i Australien, men jag har försökt att inte visa det. Vi har tagit mycket behandlingar men det ligger där och gnager, säger Ymer om skadan.
– Det är synd att Elias inte kom igenom den här matchen, jag tycker att han är en mycket bättre spelare. Det såg ut som att han skulle vinna den men så får han känningar i axeln mot slutet av andra set, säger Davis Cup-kapten Simon Aspelin.

Simon Aspelin om förlusten:
– Jag är väldigt besviken. Först och främst vill man att spelarna i laget ska komma upp i nivå och spela den tennis som de normalt kan göra, att de ska få vara skadefria och spela matcherna till 100 procent. Nu blev det inte riktigt så i dag. Vi ville såklart vinna den här matchen. Efter dubbeln var vi laddade för att spela fem matcher – vi skulle ha två vinster i dag.
– Jag hoppas killarna tar med sig mycket från den här veckan. Nu är man jättebesviken men överlag har det varit en bra vecka med DC-truppen och alla ledare involverade, säger han.

Efter tre raka säsonger i världsfinalen, där världens 16 främsta nationer gör upp om titeln, väntar nu en hemma- eller bortamatch i september där Sverige ska försöka återta sin plats i Davis Cup Qualifiers 2025.

Sverige–Brasilien 1–3

Karl Friberg–Thiago Monteiro 3–6, 6–7(5)
Elias Ymer–Gustavo Heide 4–6, 6–1, 6–3
Filip Bergevi/André Göransson–Rafael Matos/Felipe Meligeni 2–6, 5–7