Audi

Nya Audi RS 6 Avant GT - maximal prestanda inspirerad av IMSA GTO

Dela

Med inspiration från legendariska Audi 90 quattro IMSA GTO lanserar Audi limiterade Audi RS 6 Avant GT. Prestandamodellen är fullspäckad med exklusiva detaljer både exteriört och interiört, där front- och bakparti är helt nydesignat med kolfiberdetaljer, en markerad takkantsspoiler och 22-tumsfälgar i specialdesign. Interiören har skalstolar, en unik färgsättning och individuell numrering i mittkonsolen. Det lätta, ställbara chassit som är unikt för RS 6 Avant GT och en omarbetad quattro sportdifferential på bakaxeln vässar körupplevelsen. Den 8-cylindriga V-motorn med dubbelturbo har en effekt på 630 hk och ett vridmoment på 850 Nm från 2 300 till 4 500 v/min. Audi RS 6 Avant GT lanseras under andra kvartalet 2024.

Nya Audi RS 6 Avant GT - inspirerad av Audi 90 quattro IMSA GTO, limiterad till 660 exemplar
Nya Audi RS 6 Avant GT - inspirerad av Audi 90 quattro IMSA GTO, limiterad till 660 exemplar

Idén bakom Audi RS 6 Avant GT är hämtad från RS 6 GTO concept, en bil som blev resultatet av ett lärlingsprojekt från 2020. Under sex månader arbetade tolv lärlingar från kaross- och fordonsmekanik, mekatronik, billackering och verktygsmekanik på projektet med stöd av Audi Design. Mest inspiration gav den legendariska tävlingsbilen Audi 90 quattro IMSA GTO från 1989. Resultatet visar hur unga talanger kan bidra till företaget även under sin lärlingstid.

Unik design med inspiration från tradition

Nya Audi RS 6 Avant GT skiljer sig utseendemässigt från RS 6 Avant och RS 6 Avant performance, där den markerade fronten snarare är inspirerad av RS 6 GTO konceptet. Singleframe-grillen och luftintagen går helt i högblankt svart, vilket får bilen att verka ännu lägre och bredare. Vertikala stag i frontspoilern, ett nytt luftintagsgaller och en kraftfull frontsplitter integrerad i stötfångaren förstärker det vässade utseendet.

För första gången använder Audi Sport GmbH inte bara en helt nydesignad motorhuv utan tillverkar den även av kolfiber som ramas in av bilens karossfärg. Tack vare integrerade luftutsläpp bakom de stora 22-tumshjulen minskas lufttrycket i hjulhusen och förbättrar kylningen av bromsarna.

Sidoprofilen präglas av högblank kolfiber i sidotrösklar och backpegelkåpor samt 22-tumsfälgar i 6-ekersdesign exklusiva för RS 6 Avant GT. Bakpartiet definieras av en baklucka med en optiskt sänkt lastkant, en funktionell diffusor med en vertikalt centrerad reflektor, som gör att bilen ser ännu bredare ut, och en kraftfull dubbelvinge inspirerad av motorsporten. Det sistnämnda togs nästan 1:1 från lärlingarnas konceptbil. För första gången i RS 6 Avants historia har takrelingen tagits bort för en ännu lägre och sportigare silhuett.

På den svenska marknaden erbjuds enbart Heritage-versionen som inspirerats av IMSA GTO med traditionella Audi Sport-färgerna svart, grått och rött i kombination med Arkonavit lackering och högblanka vita fälgar.

RS 6 Avant GT rullar av bandet med RS designpaket plus som standard. Den svarta interiören förstärks av flera detaljer i den exklusiva färgkombinationen rött och koppar, till exempel sömmarna på ratten, mittkonsolens sidor, mittarmstödet och dörrarmstöden samt golvmattorna med ”RS 6 GT”-logo. Även de nya RS-skalstolarna i läder/Dinamica-klädsel med ”RS 6 GT” -logo har denna färgsättning. Sömmarna i bikake-design i sätets mittparti skimrar i Expressrött, medan den yttre sömmen på sätena är kopparfärgad. Armstöden, instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrkanterna längs fönstren, liksom dekorinläggen är klädda i svart mikrofiber DINAMICA. Som tillval finns även dekorinlägg i kolfibertwillstruktur. Säkerhetsbältena drar blickarna till sig med sin klarröda färg. En höjdpunkt är mittkonsolen med bilens serienummer i den begränsade upplagan av 660 bilar.

Prestanda på nästa nivå

Nya RS 6 Avant GT har en effekt på 630 hk och ett maximalt vridmoment på 850 Nm. Det är en ökning med 30 hk och 50 Nm jämfört med RS 6 Avant. 0 till 100 km/h går på 3,3 sekunder, vilket är 0,3 sekunder snabbare än RS 6 Avant. RS 6 Avant GT accelererar från stillastående till 200 km/h på bara 11,5 sekunder, dvs 0,5 sekunder snabbare än RS 6 Avant. Topphastigheten är som standard 305 km/h, där inbromsningen sker med RS keramiska bromsar. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 12,2–12,7 l/100 km enligt WLTP med CO2 -utsläpp på 277-289 g/km vid blandad körning.

Kraften från 4,0 TFSI-motorn överförs till den permanenta fyrhjulsdriften quattro via den 8-stegade Tiptronic-växellådan med optimerade växlingstider. Precis som RS 6 Avant Performance använder RS 6 Avant GT den senaste versionen av den självspärrande mittdifferentialen. Den är lättare och mer kompakt och fördelar motorkraften till fram- och bakaxeln i förhållandet 40:60. Vid slirning överförs automatiskt mer drivmoment till axeln med bättre grepp – upp till 70 procent kan gå till framaxeln och upp till 85 procent till bakaxeln. Den omarbetade mittdifferentialen förbättrar kördynamiken, gör kurvtagningen märkbart mer exakt och minskar understyrningen i gränsområdet.

För att ytterligare särskilja specialmodellen har quattro sportdifferentialen på bakaxeln anpassats speciellt för RS 6 Avant GT. I körläget ”Dynamic” har fokus lagts på en ännu mer agil körkänsla med betoning på bakaxeln, där kunderna får sportiga, neutrala och mycket exakta köregenskaper. För första gången, och endast för RS 6 Avant GT, är det ställbara coilover-chassit standard. Det sänker markfrigången med tio millimeter jämfört med RS 6 Avant och bjuder på en perfekt kombination av dynamik och komfort. En högre fjädringsgrad, trippeljusterbara dämpare och styvare krängningshämmare (30 procent styvare fram och 80 procent bak) minskar krängningsrörelserna, vilket ökar körglädjen än mer. Nödvändiga verktyg och instruktioner för att göra individuella justeringar finns också ombord.

De nya högprestandadäcken Continental ”Sport Contact 7” 285/30 R22 ger det grepp som krävs för dynamisk körning. Däcken ger konsekvent bättre väggrepp både på torra och våta vägar och minskar understyrningen vid kurvtagning i hög hastighet, vilket ger mer exakta köregenskaper över hela hastighetsområdet. Dessutom förkortas bromssträckan med de nya däcken med upp till två meter vid inbromsning från 100 till 0 km/h.

Tillverkning av högsta kvalitet

Till skillnad från RS 6 Avant som tillverkas i Neckarsulm, görs slutmonteringen av RS 6 Avant GT i den mindre anläggningen Böllinger höfe, där Audi R8, Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT tillverkas i små serier.  Efter karosseriarbeten och lackering i Neckarsulm går de 660 bilarna till den närbelägna anläggningen som är unik inom koncernen för sin flexibilitet. Slutmonteringen utförs av sju erfarna medarbetare vid tre specialutformade monteringsstationer. Under en dag monteras alla GT-specifika detaljer för hand. Arbetet omfattar då motorhuven, skärmarna, trösklarna, de dubbla vingarna, front- och bakspoilern och det inställbara chassit.

Produktionen vid Böllinger Höfe är nettokoldioxidneutral1. För att uppnå detta använder Audi grön el och värme från förnybara källor – en viktig milstolpe både för märket och för anläggningen i Neckarsulm. CO2 -utsläpp som Audi ännu inte kan undvika med hjälp av förnybara energikällor kompenseras med koldioxidkrediter från certifierade miljöprojekt. På så sätt bidrar företaget i hög grad till Mission:Zero – premiumtillverkarens miljöprogram för hållbar produktion.

Fler bilder och filmer finns här

Bränsleförbrukning och utsläppsvärden för RS 6 Avant GT*

Bränsleförbrukning blandad körning, l/100 km: 12,2-12,7
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 277- 289

*De angivna förbruknings- och utsläppsvärdena har fastställts i enlighet med föreskrivna mätmetoder enligt WLTP-testcykeln.
Uppgifterna avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, olika däckdimensioner etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som t.ex. vikt, rullmotstånd och aerodynamik, och i kombination med väder- och trafikförhållanden samt individuellt körsätt påverka bränsleförbrukning, strömförbrukning, CO2 -utsläpp och bilens prestanda.
1Med nettonollutsläpp av koldioxid menar Audi en situation där företaget, efter att ha utnyttjat andra möjliga minskningsåtgärder, kompenserar för koldioxidutsläppen från Audis produkter eller aktiviteter och/eller de koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedjan, tillverkningen och återvinningen av Audi-bilar genom frivilliga kompensationsprojekt som genomförs över hela världen. Koldioxidutsläpp som genereras under ett fordons användningsfas, dvs. från det att den levereras till kunden tas inte med i beräkningen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nya Audi RS 6 Avant GT - Heritage edition
Nya Audi RS 6 Avant GT - Heritage edition
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant GT och Audi 90 quattro IMSA GTO
Nya Audi RS 6 Avant GT och Audi 90 quattro IMSA GTO
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant GT - Heritage edition
Nya Audi RS 6 Avant GT - Heritage edition
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant GT - Heritage edition
Nya Audi RS 6 Avant GT - Heritage edition
Ladda ned bild
Interiör Audi RS 6 Avant GT
Interiör Audi RS 6 Avant GT
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant GT och Audi 90 quattro IMSA GTO
Nya Audi RS 6 Avant GT och Audi 90 quattro IMSA GTO
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant GT
Nya Audi RS 6 Avant GT
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant GT– limiterad till 660 exemplar
Nya Audi RS 6 Avant GT– limiterad till 660 exemplar
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant GT
Nya Audi RS 6 Avant GT
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant GT
Nya Audi RS 6 Avant GT
Ladda ned bild
RS 6 GTO concept, Nya Audi RS 6 Avant GT, Audi 90 quattro IMSA GTO
RS 6 GTO concept, Nya Audi RS 6 Avant GT, Audi 90 quattro IMSA GTO
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant GT  och Audi 90 quattro IMSA GTO
Nya Audi RS 6 Avant GT och Audi 90 quattro IMSA GTO
Ladda ned bild
Slutkontrol av lackeringen i ljustunneln i Böllinger Höfe
Slutkontrol av lackeringen i ljustunneln i Böllinger Höfe
Ladda ned bild

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade ca 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Nästa milstolpe i F1-projektet: Nico Hülkenberg blir förare för Audis fabriksteam29.4.2024 15:29:00 CEST | Pressmeddelande

Kursen fortsätter stakas ut för Audis Formel 1-projekt. Efter tillkännagivandet av det fullständiga övertagandet av Sauber Group inför inträdet i F1, har den första föraren nu bekräftats. Nico Hülkenberg har tecknat ett flerårigt avtal med Sauber och kommer starta för Audis fabriksteam 2026. Redan 2025 kommer Hülkenberg köra för Sauber och följer därefter med i transformationen till fabriksteamet.

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye