Schibsted meddelar ledarskapsförändring
Schibsted offentliggör idag att koncernchef Kristin Skogen Lund valt att lämna sin position så snart en ersättare har identifierats, och att rekryteringen av en ny koncernchef nu inleds.
Viktiga milstolpar under Skogen Lunds ledarskap på senare tid inkluderar det strategiska arbetet för att säkerställa ett uppköpsbud av Adevinta, samt Stiftelsen Tinius preliminära erbjudande att förvärva Schibsteds nyhetsverksamheter. Båda transaktionerna är utformade för att skapa värde för Schibsted och dess aktieägare. Försäljningen av nyhetsmedierna innebär vidare en stor förändring för Schibsted i och med uppdelningen i två separata företag.
”Schibsted är ett fantastiskt företag och jag är otroligt stolt över vad vi har uppnått tillsammans. Jag blir imponerad varje dag av mina kollegors talang och hängivenhet. När Schibsted nu står inför ett vägskäl så tycker jag att det är rätt tillfälle för mig att lämna över. Jag vill ge styrelsen tid och möjlighet att hitta rätt ledare som kan utföra vårt uppdrag, och säkerställa att det finns någon som kan ta vid så snart transaktionen är genomförd. Jag vill bidra till en smidig övergång och kommer att fortsätta stötta företaget på alla sätt jag kan”, säger Kristin Skogen Lund.
Schibsteds styrelse uttrycker sin stora uppskattning till Kristin Skogen Lund för hennes engagemang, framsynthet och förändringsdrivna ledarskapsstil.
”Kristin Skogen Lunds ledarskap har varit avgörande för att skapa dagens Schibsted. Värdena som skapades genom eBay-förvärvet och uppköpet av Adevinta sticker ut. Så även hur Schibsted har stärkt sin position i Norden, omvandlingen av våra medier och
marknadsplatser, samt hur företaget har varit en pionjär vad gäller användningen av data. Jag vill också framhäva hennes ledarskap under svåra tider, som pandemin och den senaste tidens makroekonomiska turbulens, samt hennes förmåga att bygga ett starkt och visionärt ledarteam. Hennes tid som ledare har varit av stor vikt för Schibsted men vi respekterar hennes beslut att träda tillbaka när företaget nu går in i en ny fas”, säger styrelsens ordförande Karl-Christian Agerup.
Styrelsen inleder omedelbart en process för att utse Kristin Skogen Lunds efterträdare. Processen syftar till att finna en ledare som kan bygga vidare på Schibsteds starka grund och ta företaget genom sin nästa fas. Förutsatt att ett slutligt avtal tecknas och godkänns av aktieägarna kommer Schibsteds nuvarande affärsområde News Media och relaterade verksamheter skiljas ut från Schibsted till att bli ett separat företag som ägs av Stiftelsen Tinius och leds av VD Siv Juvik Tveitnes. Efter att transaktionen genomförts fortsätter Schibsteds resterande verksamheter som börsnoterat företag vid Oslo Børs, bestående av de nuvarande affärsområdena Nordic Marketplaces (inklusive Delivery) samt Growth & Investments.
Kristin Skogen Lund fortsätter i sin nuvarande roll tills dess att en ny VD har utsetts för att säkerställa en smidig övergång och kontinuitet i ledningen.
Nyckelord
Kontakter
Daniel FrykholmKommunikationschef, Schibsted Group
Tel:+46 70 206 77 86daniel.frykholm@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum