Hyresöverenskommelser klara i Stockholm - tre stora privata hyresvärdar höjer i snitt med 4,96 procent

Efter tuffa men konstruktiva hyresförhandlingar står det klart att tre stora privata hyresvärdar i Stockholms län höjer sina hyror för 2024. Överenskommelserna omfattar hela eller stora delar av Victoriahems, Willhems och John Mattsons bestånd, sammantaget nästan 17 000 lägenheter i elva kommuner. Överenskommelserna motsvarar totalt en höjning med i genomsnitt 4,96 procent. Många fastighetsägare har i förhandlingarna om 2024 års hyror krävt rekordhöga hyreshöjningar på 12 procent eller mer.

Efter en höst med rekordhöga hyreskrav och tröga förhandlingar så börjar nu fler och fler förhandlingar bli klara. Bland hyresvärdar med klara överenskommelser hittar vi bland andra Victoriahem som efter tuffa men konstruktiva förhandlingar kommer höja hyrorna för sitt bestånd i södra länet med 4,87 procent från 1 februari 2024. Efter förhandling står det även klart att Willhem höjer sina hyror med i genomsnitt 4,93 procent från 1 januari 2024, samt att John Mattson kommer höja sina hyror med i genomsnitt 5,15 procent från 1 januari 2024. Inledningsvis yrkade samtliga på 12 procent.

– Jag är trygg med att vi har gjort allt vi kan för att hålla nere de här hyreshöjningarna så mycket det går. Men det är såklart svårt att vara nöjd när många hyresgäster som redan kämpar med sin ekonomi ändå får höga hyreshöjningar. Men i en förhandling måste parterna respektera varandras situation, vara villiga att ta ansvar och hitta lösningar för att komma framåt, vilket vi har gjort här, säger Kristoffer Burstedt, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen region Stockholm.

Årets hyresförhandlingar präglas av ett än mer ansträngt samhällsekonomiskt läge än i fjol. En ekonomisk situation som påverkar alla parter, och där hyresgäster under en längre tid sett sina marginaler krympa och försvinna genom höga kostnadsökningar.

I Stockholmsregionen är nu totalt cirka 100 000 lägenheter färdigförhandlade, såväl i allmännyttiga som privata bolag, med en genomsnittlig höjning på cirka 4,9 procent.

– Trots väldigt tuffa förutsättningar så visar det här att det går att komma överens om båda parter vill. Med alla de här klara överenskommelserna hoppas vi nu att ännu fler hyresvärdar kan se fördelarna med att på ett konstruktivt sätt genomföra förhandlingarna lokalt, säger Kristoffer Burstedt, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen region Stockholm

Hyresgästföreningen har i sina ställningstaganden utgått från den partsgemensamma överenskommelsen om grunder för de årliga förhandlingarna. Där tas det hänsyn till den allmänna samhällsekonomiska utvecklingen, till hyresvärdarnas behov lokalt och till hyresgästernas situation.

Överenskommelserna berör hyresgäster hos

Antal lägenheter