Schibsted Media: Ny koncernledning på plats

Schibsteds arbete med att separera medieverksamheten till ett eget bolag, Schibsted Media, har nått en ny milstolpe. Nu är koncernledningen i det nya bolaget på plats.

Siv Juvik Tveitnes, tillträdande koncernchef för Schibsted Media. – Med dagens besked om ny koncernledning har vi tagit ett viktigt steg i riktning mot att lansera Schibsted Media som ett nytt bolag, säger hon. Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted.

I december offentliggjorde Schibsted planerna på att sälja medieverksamheten till stiftelsen Tinius. Avtalen mellan parterna kommer sannolikt att signeras under första kvartalet 2024 och Schibsted Media blir då ett eget bolag under andra kvartalet. Parallellt med den processen arbetas det med att lägga ramarna för det nya bolaget. Dagens tillkännagivande av ny koncernledning är en viktig milstolpe.

– Med dagens besked om ny koncernledning har vi tagit ett viktigt steg i riktning mot att lansera Schibsted Media som ett nytt bolag. Vi bygger nu en verksamhet som ska visa vägen i den nordiska mediebranschen, säger Siv Juvik Tveitnes, tillträdande koncernchef i Schibsted Media.

– Den nya koncernledningen är i hög grad byggd på en viktig princip om kontinuitet utifrån dagens ledningsgrupp i Schibsted News Media, både med tanke på de största varumärkena, de viktigaste intäktsströmmarna och tech. Som självständigt bolag kommer vi att stå helt på egna ben, vilket betyder att vi måste lösa alla uppgifter själva, framför allt inom finans, HR och tech. Ledarna för dessa områden får därför ett större mandat, säger Siv Juvik Tveitnes.

Stärker fotfästet i Sverige

Øyulf Hjertenes och Fredric Karén får nya roller med särskilt ansvar för Schibsted Medias portföljer i Norge respektive Sverige, med undantag för VG, Aftenposten och Aftonbladet. Det innebär att Øyulf Hjertenes får ansvar för bland annat BT, Stavanger Aftenblad, nischmedier och print, samt partnerskap i Norge. Fredric Karén kommer att få ansvar för Svenska Dagbladet, Omni och för partnerskap i Sverige. Båda två har bakgrund inom journalistiken och har varit  publisher i Bergens Tidende respektive Svenska Dagbladet.

– Vi har stora tillväxtambitioner i Sverige och med Fredric i spetsen kommer vi att ha ett särskilt fokus på den svenska marknaden framöver, både när det gäller nya möjligheter men också när vi bygger vidare på de varumärken vi redan har, säger Siv Juvik Tveitnes.

– Schibsted har varit i den svenska marknaden i över 25 år, med Aftonbladet och SvD. Med stiftelsen som ägare och en stark och dedikerad koncernledning kommer vi att ha den kraft vi behöver för att ta oss an nya spännande möjligheter, men också utveckla de mediehus vi har. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara en del av den utvecklingen och arbeta för att stärka Schibsteds närvaro i Sverige, säger Fredric Karén.

Två nya i koncernledningen

Grethe Malkmus och Stine Halla är nytillskott i koncernledningen. I dag är Grethe Malkmus ansvarig för HR-funktionen i Schibsted Group och Stine Halla har ansvar för finans i Schibsted Nordic Marketplaces. Båda har tidigare haft roller i Schibsted News Media, och känner väl till organisationen. De ser fram emot att komma tillbaka till mediebranschen när splitten av Schibsted är genomförd.

– Jag ser fram emot att få jobba med något av det som ligger mig varmast om hjärtat, att skapa förutsättningar för Schibsted Media att fortsätta leverera på sitt samhällsuppdrag, säger Grethe Malkmus.

– Det känns helt klart som att komma hem, även om jag haft några fantastiska år på Nordic Marketplaces. Nu ser jag fram emot att vara med och bygga upp ett nytt och dedikerat mediebolag, säger Stine Halla.

Här är Schibsted Medias koncernledning

Siv Juvik Tveitnes – CEO
Stine Halla
– ansvarar för finans, strategi, juridik och M&A
Markus Rudberg – ansvarar för teknologi
Grethe Malkmus – ansvarar för HR/People, facility och kommunikation
Tor Jacobsen – ansvarar för produkt och prenumeration
Per Håkon Fasting – ansvarar för annons
Gard Steiro – publisher för VG
Trine Eilertsen – publisher för Aftenposten
Lena K Samuelssons efterträdare – publisher för Aftonbladet
Fredric Karén – ansvarar för portföljen i Sverige
Øyulf Hjertenes – ansvarar för portföljen i Norge

Fredric Karén får ett särskilt ansvar för Schibsted Medias svenska portfölj. –Med stiftelsen som ägare och en stark och dedikerad koncernledning kommer vi att ha den kraft vi behöver för att ta oss an nya spännande möjligheter, men också utveckla de mediehus vi har, säger han. Foto: Schibsted

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.

Kungsbron 13

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.