Tyska turistbyrån presenterar årets studieresor, kampanjer samt statistik från 2023.
Den 14 februari välkomnar Tyska Turistbyrån journalister och andra intressenter till ett hybridmöte med tema studieresor för journalister och influencers, kampanjer under året som kommer samt statistik från föregående år.
Årets pressfrukost går av stapeln den 14 februari och är ett hybridmöte, online eller på plats med frukost hos Tysk-Svenska Handelskammaren.
Under pressmötet presenteras årets 16 studieresor, som täcker in i princip hela Tyskland, från norr till söder, från vår i skog och mark till glühwein och lebkuchen på julmarknader.
Årets stora händelser är bland annat fotbolls-EM, som spelas i 10 olika tyska städer från den 14 juni. Finalen går i Berlin den 14 juli. För den som vill hänga med och öva in några tyska fotbollssånger finns en bra lista på Spotify.
Ett annat stort firande är 250 års jubileet av Caspar David Friedrichs födelse. Han är en av de mest kända tyska målarna och en av de mest betydelsefulla konstnärerna under den romantiska eran – en era som, från slutet av 1700-talet framåt, gynnade känslor och mystik över förnuftet, och njutningen av naturen över industriella framsteg.
Det har gått bra för Tyskland det senaste året och recoveryrate ligger i nuläget på 81% jämfört med 2019. Målet är att vara tillbaka på 100% till slutet av 2024, även om 96% kanske är troliga. Övernattningarna i Tyskland har ökat med 11,8% jämfört med jan-nov 2022, totalt har vi 1,36 miljoner svenska övernattningar under jan-nov 2023. Genomsnittslängden för en vistelse har, för hela Europa, ökat från 6 nätter till 6,8 nätter, vilket var en av målsättningarna med kampanjen Stay longer. Mer information får du på pressmötet.
Du är varmt välkommen till vårt årliga pressmöte. Kontakta Matthias.hoffmann@germany.travel för anmälan till mötet samt mer information.
Nyckelord
Kontakter
Matthias HoffmannProjektledare marknadsföring och pressTyska Turistbyrån
matthias.hoffmann@germany.travelBilder
Dokument
Länkar
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
En hyllning till romantiken, naturen och konsten24.4.2024 10:52:50 CEST | Pressmeddelande
Kala träd i isiga vinterlandskap, ruiner täckta av murgröna, himmel över det stormfyllda Östersjön och människor som begrundade naturen. Det var några av Caspar David Friedrichs favoritämnen. I sina teckningar och målningar fångade konstnären inte bara landskap, utan också de stämningar och känslor som låg bakom dem.
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum