Rätt packning inför sportlovsresan

Under sportlovet ger sig många svenskar ut på långresor, när skidåkning och semester hägrar. Därmed väntas mycket trafik på vägarna. Med högre risk för olyckor och att bli stående längs vägen i kylan krävs att bilen är rätt utrustad och packad.

– Ta med bogserlina, snöskyffel och startkablar. Ha filtar och varma extrakläder tillgängliga och ta med något att äta och dricka. Glöm inte reflexväst, helst till alla i bilen, om ni behöver röra er utanför bilen vid stopp på vägen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Olycksrisken ökar under sportlovet till följd av högre trafiktryck på vägarna mot de populäraste turistdestinationerna. Resenärerna bör ta höjd för att resan kan ta längre tid än man tror.

– Planera din resa i förväg, ta gott om tid på dig och planera in några pauser på vägen. Välj mötesseparerade vägar där det går, håll hastighetsgränserna och avstånd till andra bilar. De som kör elbil bör även betänka risken för köer vid laddstationer under sportlovet och att räckvidden är kortare vid låga temperaturer, säger Tony Gunnarsson.

Riksförbundet M Sverige rekommenderar även att kontrollera bilens skick innan avfärd.

– Se till att ha bra vinterdäck som ger grepp på både isiga och snöiga vägar. Kontrollera att alla lampor fungerar, se över torkarbladen och fyll på spolarvätska. Det är också viktigt att ha rätt inställningar på säten och nackstöd, säger Tony Gunnarsson.

Så packar du bilen

• Stuva lasten mot ryggstödet och bagageutrymmets sidor.
  • Lägg den tyngsta lasten underst och i mitten.
  • Lägg ingenting på hatthyllan – det kommer farande vid en kraftig inbromsning.
  • Last som kan tippa vid kurvor eller inbromsning ska läggas ned.
  • Lägg bogseröglan i handskfacket i stället för under bagagerumsgolvet. Måste bilen bärgas så slipper du packa ur hela bagagerummet vid vägen.

Så packar du takräcket

• Kontrollera maxlasten för taklast och takräcket.
  • Lägg den tyngsta lasten underst.
  • Surra ihop lasten och fäst ordentligt med spännband.
  • Inga spännband, rep eller presenningar får hänga lösa.
  • Se till att lasten inte sticker ut för långt utanför takräcket.

Så packar du takboxen

• Kolla takets maxlast (vikt för takräcke, takbox och last).
  • Kolla takboxens maxlast – den kan vara lägre än takräckets.
  • Ha inte alltför tunga saker i takboxen, fäst allt med spännremmar.
  • Packa så tätt som möjligt.

Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.