Stor ökning av antalet laddstolpar i Sverige
För sjätte året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har tidigare förvärrats varje år på grund av den snabba ökningen av laddbara bilar, men 2023 ökade antalet laddstolpar markant.
Dagens drygt 580 000 laddbara bilar innebär att det bör finnas en tiondel så många publika stolpar, 58 000. Trots ett betydande tillskott finns fortfarande en enorm brist, 26 000 laddstolpar saknas i hela landet.
– Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. Det är glädjande att laddstolparna har ökat så kraftigt, men det är fortfarande ett stort gap till vad som är en acceptabel nivå, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Bara tre län godkända
Endast Gotland, Jämtland och Blekinge har ett tillräckligt antal laddstolpar, alla andra län ligger efter. Utbyggnadstakten har varit allra bäst i Blekinge, Gotland och Halland. Blekinge har tidigare under flera år haft en bottennotering och varit bland de län där utbyggnaden gått allra långsammast.
– Antalet laddstolpar i Blekinge har ökat med 145 procent, det är bra jobbat och ett tecken på att våra länsvisa granskningar haft effekt, säger Carl-Erik Stjernvall.
För att göra elbilar tillgängliga för alla krävs satsningar i det publika laddnätet eftersom utbyggnaden i allmännytta, bostadsrättsföreningar och samfälligheter också är mycket bristfällig.
Kommunens roll avgörande
I tidigare undersökningar har M Sverige bland annat kunnat visa på kommunernas behov av mer stöd i frågor som rör laddinfrastruktur. Många vet inte vad som gäller, vad de kan göra för att förbättra laddinfrastrukturen eller hur bilisternas behov ser ut.
– Många kommuner ligger fortfarande efter och behöver öka takten i utbyggnaden. Alla måste bidra till att underlätta för bilister att ladda sina bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sveriges undersökning
Riksförbundet M Sverige har jämfört antalet laddstolpar med antalet laddbara bilar, alltså laddhybrider och elbilar sammanräknat. I reda tal är bristen på laddstolpar störst i Stockholm, Skåne och Västra Götalands län. I Stockholm behövs mer än 13 000 ytterligare laddstolpar bara för att täcka dagens behov, trots att utbyggnadstakten varit hög.
Lägst antal laddstolpar i förhållande till de laddbara bilarna har Stockholm, Uppsala och Södermanlands län. Uppsala län har ökat antalet laddstolpar allra minst, bara 19 procent fler. De laddbara bilarna ökade mest i Norrbotten, Västernorrland och Gävleborg, precis som året innan.
|
Län |
2023 |
2022 |
Ökning |
|
|
Blekinge län |
542 |
221 |
145 % |
|
|
Dalarnas län |
1002 |
589 |
70 % |
|
|
Gotlands län |
500 |
212 |
136 % |
|
|
Gävleborgs län |
765 |
558 |
37 % |
|
|
Hallands län |
1286 |
607 |
112 % |
|
|
Jämtlands län |
727 |
597 |
22 % |
|
|
Jönköpings län |
777 |
426 |
82 % |
|
|
Kalmar län |
630 |
389 |
62 % |
|
|
Kronobergs län |
533 |
278 |
92 % |
|
|
Norrbottens län |
508 |
355 |
43 % |
|
|
Skåne län |
3803 |
2472 |
54 % |
|
|
Stockholms län |
8857 |
4565 |
94 % |
|
|
Södermanlands län |
472 |
316 |
49 % |
|
|
Uppsala län |
625 |
527 |
19 % |
|
|
Värmlands län |
657 |
511 |
29 % |
|
|
Västerbottens län |
578 |
403 |
43 % |
|
|
Västernorrlands län |
576 |
382 |
51 % |
|
|
Västmanlands län |
542 |
355 |
53 % |
|
|
Västra Götalands län |
7451 |
3386 |
120 % |
|
|
Örebro län |
648 |
344 |
88 % |
|
|
Östergötlands län |
1126 |
726 |
55 % |
|
|
Riks, snitt |
32605 |
18219 |
69 % |
|
Se bifogat Excel-ark för fullständig statistik. Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe har under perioden mätts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. EUs klimatpaket Fit for 55 kommer att innebära att begreppet CPEV succesivt ersätts av tuffare, tvingande krav i takt med att dessa träder i kraft. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Statistik länsvis har hämtats från Powercircle, statistik för respektive kommun går att se på info.nobil.no
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seDokument
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum