Stor ökning av antalet laddstolpar i Sverige
För sjätte året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har tidigare förvärrats varje år på grund av den snabba ökningen av laddbara bilar, men 2023 ökade antalet laddstolpar markant.
Dagens drygt 580 000 laddbara bilar innebär att det bör finnas en tiondel så många publika stolpar, 58 000. Trots ett betydande tillskott finns fortfarande en enorm brist, 26 000 laddstolpar saknas i hela landet.
– Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. Det är glädjande att laddstolparna har ökat så kraftigt, men det är fortfarande ett stort gap till vad som är en acceptabel nivå, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Bara tre län godkända
Endast Gotland, Jämtland och Blekinge har ett tillräckligt antal laddstolpar, alla andra län ligger efter. Utbyggnadstakten har varit allra bäst i Blekinge, Gotland och Halland. Blekinge har tidigare under flera år haft en bottennotering och varit bland de län där utbyggnaden gått allra långsammast.
– Antalet laddstolpar i Blekinge har ökat med 145 procent, det är bra jobbat och ett tecken på att våra länsvisa granskningar haft effekt, säger Carl-Erik Stjernvall.
För att göra elbilar tillgängliga för alla krävs satsningar i det publika laddnätet eftersom utbyggnaden i allmännytta, bostadsrättsföreningar och samfälligheter också är mycket bristfällig.
Kommunens roll avgörande
I tidigare undersökningar har M Sverige bland annat kunnat visa på kommunernas behov av mer stöd i frågor som rör laddinfrastruktur. Många vet inte vad som gäller, vad de kan göra för att förbättra laddinfrastrukturen eller hur bilisternas behov ser ut.
– Många kommuner ligger fortfarande efter och behöver öka takten i utbyggnaden. Alla måste bidra till att underlätta för bilister att ladda sina bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sveriges undersökning
Riksförbundet M Sverige har jämfört antalet laddstolpar med antalet laddbara bilar, alltså laddhybrider och elbilar sammanräknat. I reda tal är bristen på laddstolpar störst i Stockholm, Skåne och Västra Götalands län. I Stockholm behövs mer än 13 000 ytterligare laddstolpar bara för att täcka dagens behov, trots att utbyggnadstakten varit hög.
Lägst antal laddstolpar i förhållande till de laddbara bilarna har Stockholm, Uppsala och Södermanlands län. Uppsala län har ökat antalet laddstolpar allra minst, bara 19 procent fler. De laddbara bilarna ökade mest i Norrbotten, Västernorrland och Gävleborg, precis som året innan.
Län |
2023 |
2022 |
Ökning |
|
Blekinge län |
542 |
221 |
145 % |
|
Dalarnas län |
1002 |
589 |
70 % |
|
Gotlands län |
500 |
212 |
136 % |
|
Gävleborgs län |
765 |
558 |
37 % |
|
Hallands län |
1286 |
607 |
112 % |
|
Jämtlands län |
727 |
597 |
22 % |
|
Jönköpings län |
777 |
426 |
82 % |
|
Kalmar län |
630 |
389 |
62 % |
|
Kronobergs län |
533 |
278 |
92 % |
|
Norrbottens län |
508 |
355 |
43 % |
|
Skåne län |
3803 |
2472 |
54 % |
|
Stockholms län |
8857 |
4565 |
94 % |
|
Södermanlands län |
472 |
316 |
49 % |
|
Uppsala län |
625 |
527 |
19 % |
|
Värmlands län |
657 |
511 |
29 % |
|
Västerbottens län |
578 |
403 |
43 % |
|
Västernorrlands län |
576 |
382 |
51 % |
|
Västmanlands län |
542 |
355 |
53 % |
|
Västra Götalands län |
7451 |
3386 |
120 % |
|
Örebro län |
648 |
344 |
88 % |
|
Östergötlands län |
1126 |
726 |
55 % |
|
Riks, snitt |
32605 |
18219 |
69 % |
Se bifogat Excel-ark för fullständig statistik. Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe har under perioden mätts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. EUs klimatpaket Fit for 55 kommer att innebära att begreppet CPEV succesivt ersätts av tuffare, tvingande krav i takt med att dessa träder i kraft. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Statistik länsvis har hämtats från Powercircle, statistik för respektive kommun går att se på info.nobil.no
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seDokument
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Illa genomtänkt skrotpremie – risk för obefintlig miljövinst26.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari meddelade på torsdagen att regeringen beslutat att införa en tillfällig premie från och med 20 augusti. Premien ska gälla för den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och i stället leasar eller köper en elbil. Förslaget har fått kritik från Riksförbundet M Sverige som menar att reformen är missriktad.
Sveriges bästa glasscaféer – landskap för landskap10.7.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Bilistorganisationen Riksförbundet M Sveriges har inför semestersäsongen utsett Sveriges bästa glasscaféer. I varje landskap har glasserveringar korats utifrån bedömningsgrunderna att det ska erbjuda den godaste glassen och trevligaste miljön.
Miljözoner och vägavgifter kan lägga sordin på semesterglädjen1.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren är det många som reser med bil eller husbil ut i Europa. Är man inte uppmärksam på vilka miljözoner och vägavgifter som gäller riskerar man kostsamma böter.
M Sverige: Klimatbonus till bilägare som delar sitt elbilsbatteri26.6.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan klimatbilsbonusen slopats och fossila drivmedel sjunkit i pris vittnar branschen om att hushållen i betydligt lägre grad köper elbilar. Detta är ett bakslag för regeringen som pekat ut elektrifieringen av fordonsflottan som central för att Sverige ska nå de av riksdagen beslutade klimatmålen.
Trötthet stor trafikrisk på midsommarresan – undvik sträckkörning19.6.2024 06:10:00 CEST | Pressmeddelande
Midsommar är en olycksdrabbad trafikhelg, i synnerhet gäller det torsdagen då trafiken är som mest intensiv. När många reser längre än vanligt, är det extra viktigt att vidta åtgärder för att undvika dåsighet. Den som har kört bil en hel natt är lika okoncentrerad klockan fem på morgonen som en utsövd förare med 0,8 promille alkohol i blodet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum