Unga med hög självmordsrisk använder nätet målinriktat
Unga mellan 15 och 25 år använder internet i självdestruktivt syfte mer än befolkningen som helhet. Unga med hög självmordsrisk använder nätet målinriktat. Nu ger Mediemyndigheten ut en informationsfolder om ungas suicidkommunikation på nätet.

Den nya foldern riktar sig främst till personal inom primärvård, barn- och ungdomspsykiatri, ungdomsmottagningar, socialtjänst och vid stödlinjer samt skolkuratorer.
Ända sedan 1990-talet har kommunikation om självmord online bland unga oroat. Ändå tänker sig många fortfarande att samtal om självmord mest sker i vårdsituationer. Faktum är att kommunikation om självmord sedan länge främst äger rum på internet, mellan personer som inte alls känner varandra.
Stor potential för stöd
Det finns samtidigt en stor potential för att ge stöd, information och hjälp online till unga med självmordstankar. Även om självmordsförhärligande sajter lätt går att hitta via sökmotorerna, är hjälpplattformarna desto fler.
I Mediemyndighetens nya informationsfolder Ungdomar och suicidkommunikation: Vad pågår på de digitala plattformarna? ges en aktuell översikt i ämnet samt råd om vad vi bör tänka på kring digital suicidkommunikation bland ungdomar och unga vuxna.
Broschyren bygger på en forskningsöversikt som Statens medieråd (som nu ingår i Mediemyndigheten) tog fram i samarbete med Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention (NASP) 2021: Suicidkommunikation på digitala plattformar.
Fakta: Mediemyndigheten
Mediemyndigheten bildades 1 januari i år genom att tidigare Myndigheten för press, radio och tv slogs ihop med Statens medieråd. Mediemyndigheten ska bland annat följa och sprida kunskap om barns och ungas medianvändning samt verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan.
På Mediemyndighetens webbplats kan du hitta rapporter om medieanvändning bland barn och unga.
Nyckelord
Kontakter
PresskontaktMediemyndigheten
Tel:08-580 070 29presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seBilder

Länkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
TV4 Nyheterna fälls för manipulerad bildsekvens17.11.2025 11:33:06 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i TV4 Nyheterna, som handlade om en fängslad forskare i Iran, visades en manipulerad bildsekvens. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på saklighet.
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum