Tävlingshelg i Stockholm för flera landslag i bowling

I helgen är det full fart i landslagsverksamheten med AIK Ladies Tournament, AIK Junior och nystartade Stureby Open på programmet i Stockholm.
– Det här är ett bra sätt att se hur alla spelare ligger till, säger förbundskapten Robert Andersson.

En fullmatad tävlingshelg väntar för många landslagsspelare i bowling.

Team Sweden dam samlas för att spela AIK Ladies Tournament i Bowl-o-rama. Juniorlandslaget har också ett fullspäckat program i helgen som en del i förberedelserna inför junior-EM. Hela juniorlandslaget spelar AIK Junior Tournament och tjejerna är även med i AIK Ladies. Killarna kommer också att dubblera och de spelar den nystartade tävlingen Stureby Open som genomförs lördag och söndag i Högdalen. Juniorlandslagsspelarna får sedan välja en av tävlingarna som de ska fortsätta spela på söndag beroende på hur det har gått. Killarna i U21-bruttotruppen samt några spelare från Team Sweden herr spelar också Stureby Open.
– Kul att vi har så många spelare som är igång i helgen. Det är positivt att även juniorer och seniorer möts i samma tävling vilket gör det lättare att jämföra hur alla ligger till, säger Robert Andersson.

AIK Ladies Tournament är den första deltävlingen i damernas Elit-SM-tour.
– Genom touren kan vi förhoppningsvis locka fler tävlingsspelare. Det här är starten på något nytt, sedan får vi självklart utvärdera och utveckla det hela efterhand, säger Robert Andersson.

Den 12 mars presenterar Robert Andersson laget till damernas EM i juni och AIK Ladies Tournament är en av tävlingarna som väger tungt inför uttagningen.
– Elit-SM förra helgen var viktig och nu har vi AIK Ladies och sedan Merci Ladies Open i mars samt två interna uretantävlingar.

Vid tre tillfällen inför EM-uttagningen spelar Team Sweden dam interna tävlingar där det är fokus på uretan. Den första genomfördes efter AIK International Tournament. Den andra väntar på måndag i Bowl-o-rama och den tredje spelas måndagen efter Merci Ladies Open i Örebro.
– De fyra första serierna måste de spela med uretan och sedan är det valfritt de två sista serierna. Det är väldigt viktigt att kunna hantera uretanspelet.

För juniorlandslaget är det här den första av två förberedelsehelger inför junior-EM som spelas den 25-31 mars i Helsingfors.
– Det är framförallt fokus på tävlingsträning för juniorerna i helgen. Det blir ett bra sätt för oss coacher att se vart spelarna står och vad de behöver träna på mer framöver. Efter helgen kommer spelarna få ett träningsprogram med saker att jobba på tills nästa förberedelseläger i mars. Det är positivt att vi har två förberedelsehelger att lära känna varandra innan mästerskapet.

Liksom spelare är flera ledare igång i helgen. För juniorlandslaget är de assisterande coacherna Amanda Andersson och Robin Skans med. Under Stureby Open har Robert Andersson hjälp av Mattias Melin och Karl Wahlgren.
– Det är skönt att vi är flera ledare på plats och det behövs en sådan här helg, säger Robert Andersson.

Stureby Open spelas för första gången. Kvalet genomförs över 15 serier på totalt tre olika profiler.
– Det känns som en tävling som jag själv hade gillat som spelare. Det är kul att det testas lite olika tävlingskoncept. Här måste spelarna vara mångsidiga eftersom de ska spela på en kort, mellan och lång profil i kvalet. Det är väldigt lärorikt, säger Robert Andersson.

Alla tre tävlingarna avgörs med finalspel på söndag.

Stureby Open mer info och resultat

AIK Ladies Tournament resultat

AIK Junior Tournament resultat

Livestream AIK Ladies och AIK Junior

Kajsa Samuelsson och hela juniorlandslaget samlas i helgen.