Jesper Svensson vidare till stegfinalen i PBA World Championship - två vinster från majortiteln

Jesper Svensson är klar för söndagens stegfinal i PBA World Championship efter att ha blivit tvåa i matchspelet för topp 16. Den svenske bowlingstjärnan är därmed två vinster från majortiteln och sin 12:e PBA-titel.

Jesper Svensson är vidare till stegfinalen i PBA World Championship och är nära sin 12:e PBA-titel.

World Series går in på slutspurten med avgörandet av PBA World Championship i Allen Park, Michigan. Jesper Svensson var tvåa inför gårdagen och han fortsatte att ånga på under matchspelet för topp 16 och befäste sin andraplats. Topp nio gick vidare till stegfinalen som inleds med en semifinal för placering 5-9 natten till kl 01.00, där de kämpar om femteplatsen till den tv-sända finalen.

Stegfinalen avgörs därefter på söndag för topp 5 kl 18.00 svensk tid. Två segrar krävs för att Jesper Svensson ska ta hem majortiteln. Matt Russo avancerade som etta till stegfinalen och Graham Fach som trea.

Det blir Jesper Svenssons tredje stegfinal för årets PBA-säsong och alla tre har han nått under den senaste tävlingsperioden i samband med World Series.

Vimmerbysonen avancerade tillsammans med Kyle Troup till stegfinalen i dubbeltävlingen Roth/Holman PBA Doubles som spelades söndagen den 7 april. De förlorade i första matchen mot Mitch Hupé/Packy Hanrahan och slutade femma i tävlingen.

Svensson gick även vidare till stegfinalen i PBA Scorpion Championship som avgjordes natten till i onsdags. Han fick en fin start i stegfinalen och besegrade Jason Belmonte i första matchen. Men i den andra omgången tog det stopp mot Keven Williams och Svensson slutade fyra i PBA-tävlingen.

Stegfinalen i World Championship sänds i BowlTV och Fox Sports på söndag kl 18.00.

BowlTV

Livescore

Jesper Svensson är vidare till stegfinalen i PBA World Championship.