Jesper Svensson laddad inför stegfinalen i PBA World Championship - chans på andra majortiteln

Den svenske bowlingstjärnan Jesper Svensson är två segrar från sin andra majortitel tillika 12:e PBA-titel. Kl 18.00 ikväll svensk tid inleds stegfinalen i PBA World Championship i Allen Park, Michigan.
– Det är kul att vara tillbaka på den riktigt stora scenen, säger Svensson.

Jesper Svensson är två vinster från majortiteln i PBA World Championship. Ikväll avgörs stegfinalen i Allen Park, Michigan. Foto: PBA

Jesper Svensson avancerade som tvåa till stegfinalen i PBA World Championship natten till i fredags. Matt Russo toppade matchspelet för topp 16 och gick vidare som etta till stegfinalen. Natten till söndagen genomfördes semifinalen där Eric Jones knep den femte och sista platsen till söndagens stegfinal. För Jesper Svensson krävs två segrar för att han ska ta hem sin andra majortitel. Den första kom 2016 när han vann Tournament of Champions. Den gången var han också seedad tvåa i stegfinalen.
– Jag har goda minnen från det. Det känns som att andraplatsen var det bästa möjliga för mig då Russo spelade otroligt bra i matchspelet, säger Jesper Svensson.

I och med den avgörande finalen av PBA World Championship så avslutas även World Series. Den svenska stjärnspelaren har haft en intensiv tävlingsperiod. Stegfinalen i PBA World Championship blir Svenssons tredje stegfinal för årets PBA-säsong och alla tre har han nått under den senaste tävlingsperioden i samband med World Series.
– Spelet har känts bra. Jag tycker att hela säsongen mer eller mindre varit bra rent fysiskt. Men under World Series har vänstersidan varit väldigt gynnsam så jag är glad att jag har varit tillräckligt skarp för att ta till vara på den möjligheten maximalt.
Vad blir nyckeln i stegfinalen?
– Det är svårt att peka på någon speciell nyckel. Det är några vänsterhänta som ska spela innan mig så det gäller att vara öppensinnad beroende på vad som kan hända med banan.

Stegfinalen i PBA World Championship börjar kl 18.00 svensk tid. Se den i BowlTV eller Fox Sports.

Följande fem spelare är i stegfinal:
1. Matt Russo
2. Jesper Svensson