Jesper Svensson trea i PBA World Championship

Jesper Svensson blev trea i PBA World Championship. Han förlorade semifinalen i gårdagens stegfinal mot EJ Tackett med 193-184 och hoppet om en andra majortitel grusades för den här gången för den svenska bowlingstjärnan.

Jesper Svensson blev trea igår i majortävlingen PBA World Championship.
Jesper Svensson blev trea igår i majortävlingen PBA World Championship. Foto: PBA

Jesper Svensson hade ett fint utgångsläge inför söndagens stegfinal i PBA World Championship i Allen Park, Michigan. Svensson jagade sin andra majortitel tillika 12:e PBA-titel och var seedad som tvåa i stegfinalen, efter att ha kommit på andra plats i matchspelet.

I stegfinalens semifinal ställdes han mot EJ Tackett. Den amerikanske stjärnan vann Shark Championship för några dagar sedan vilket var hans första titel för säsongen. På sin väg till semifinalen hade Tackett besegrat Eric Jones och Graham Fach. Svensson ledde semifinalen inledningsvis men Tackett kom tillbaka. Svensson fick inte loss käglorna trots många fina slag som satt i fickan och såg ut att kunna ge full utdelning. Inför sista rutan behövde Svensson sätta en dubbel för att ha fortsatt chans på final. Det blev strike i första slaget för Svensson men inte i det andra och det stod klart att Tackett var vidare till final. Siffrorna skrevs till 193-184. Fox Sports kommentator Randy Petersen tyckte inte att det gav en rättmätig bild av matchen och han menade att Jesper Svenssons 184-serie var den mest välspelade 184-serien i historien.

Jesper Svensson slutade trea i majortävlingen. Det var Jesper Svenssons tredje stegfinal den här PBA-säsongen och alla tre har han nått under den senaste tävlingsperioden i samband med World Series. Trots en intensiv tävlingsperiod för Vimmerbysonen är det ingen rast och ingen ro det närmaste. Redan på tisdag börjar nästa majortävling då det är dags för Tournament of Champions.

EJ Tacketts segertåg fortsatte i finalen och han besegrade Matt Russo med 225-194. Den amerikanska stjärnan tog därmed sin 23:e PBA-titel varav femte majortitel.

Majortävlingarna på herrarnas PBA-tour
PBA Players Championship
US Open
USBC Masters
PBA World Championship
PBA Tournament of Champions

Jesper Svensson blev trea igår i majortävlingen PBA World Championship.
Jesper Svensson