Var fjärde svensk: oattraktivt att dricka för mycket på dejten
Var fjärde svensk tycker att det är oattraktivt med en partner som dricker mycket alkohol. Trots det har var tredje själva varit berusade på en dejt. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av IQ inför alla hjärtans dag.
På onsdag är det alla hjärtans dag, och inför det har IQ undersökt vilka beteenden som upplevs minst attraktiva hos en partner. Att dricka för mycket alkohol hamnar högt på listan tätt efter oärlighet, dålig hygien och att vara otrevlig mot folk. Samtidigt visar IQs undersökning att var tredje själva har druckit sig berusade på en dejt.
– Vi vet att många dricker alkohol vid dejting och raggning. Ett eller två glas ger en avslappnad känsla och kan göra oss modigare. Men fortsätter du att dricka blir du sämre på att uppfatta din dejt eller partners subtila, men ack så viktiga, signaler, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.
Bland unga, 18–34 år, verkar hög alkoholkonsumtion inte vara ett lika stort problem. Endast var åttonde av de unga anser att dricka mycket alkohol är ett icke attraktivt beteende, jämfört med genomsnittet för alla åldrar som är var fjärde.
– Jag ser två möjliga förklaringar. Dagens unga dricker mindre alkohol, vilket skulle kunna innebära att det inte är lika vanligt med en för berusad dejt. Samtidigt vet vi att det är i åldrarna 20 till 30 år som det dricks mest alkohol. En annan förklaring kan alltså även vara att det för unga människor är helt naturligt att dricka mycket, och därmed inget de stör sig på hos en partner, säger Mojtaba Ghodsi.
Topp 5 – det minst attraktiva hos en partner
- Är oärlig
- Har dålig hygien
- Är otrevlig mot folk
- Dricker mycket alkohol
- Saknar humor
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd via 1 063 webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel (18–84 år), vilket garanterar representativa resultat. Fältperiod: 2–7 februari 2024. Läs mer i bifogat faktablad.
Kontakter
David WahlundPressansvarigIQ
Tel:070-921 75 55david@iq.seMojtaba GhodsiVdIQ
Tel:0702-40 78 15mojtaba@iq.seBilder
Dokument
Om oss
IQ arbetar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Genom att skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring det egna och andras drickande, bidrar vi till att minska alkoholens skador i samhället. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Följ IQ
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IQ
Nära 6 av 10 överväger en vit månad 202411.1.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Många inleder året med löften om förändring. Enligt en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ överväger närmare 6 av 10 som dricker alkohol en vit månad under 2024, något som var tredje dessutom tagit någon gång de senaste två åren.
För mycket alkohol på julfirandet? Det tycker varannan svensk21.12.2023 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Majoriteten av svenskarna har varit på ett julfirande där det druckits för mycket alkohol, och var tionde har därför till och med avstått från att vara med. Det visar en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ.
Unga dricker mindre, men fortsatt källa till problem11.12.2023 13:30:19 CET | Pressmeddelande
Trenden att unga dricker mindre alkohol håller i sig, det visar CANs nationella skolundersökning som presenteras idag. Trots det har runt var femte niondeklassare och gymnasieungdom blivit fotad i en pinsam/kränkande situation eller råkat i gräl när de druckit alkohol.
Närmare 4 av 10 använder alkohol för att hantera stress30.11.2023 08:11:00 CET | Pressmeddelande
Var fjärde svensk är mer stressade nu under hösten än övriga året, och närmare 4 av 10 har använt alkohol för att hantera sin stress. Det visar en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ.
Expertens tips för en bättre jobbfest27.11.2023 08:47:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det hög tid för julfest och julbord på många arbetsplatser. Alkoholens närvaro är i det närmaste självklar då året ska firas. Det behöver inte vara ett problem, men det är viktigt att arbetsgivare, chef och medarbetare funderar över alkoholens roll.