V välkomnar regeringens besked om mer pengar till sjukvården

Statsministern har i livesänd tv lovat mer statliga pengar till regionerna för att undvika att vårdpersonal sägs upp. Ett mycket välkommet besked, menar även Vänsterpartiet i Region Skåne.

Vänsterpartiets regionråd Alexandra Thomasson ser fram emot fler pengar till sjukvården.

I TV4 Nyhetsmorgon i lördags gav Ulf Kristersson ett löfte om att regeringen ska lägga en budget som ser till att regionerna inte ska behöva säga upp människor i den svenska sjukvården.

Region Skåne är den region i Sverige som går med störst underskott. Alla sjukhus i regionen har fått besparingskrav, trots att man redan under flera år fått för lite pengar för att driva verksamheten. Det har synts i minskat antal vårdplatser, stressad personal, IVO-anmälningar och svårigheter att rekrytera bland annat sjuksköterskor.

– Även vi i Vänsterpartiet i Region Skåne välkomnar Ulf Kristerssons löfte med öppna armar! Att regeringen lagt en svältbudget för hela välfärden, kommuner och regioner, har slagit hårt mot sjukvården, säger Alexandra Thomasson, regionråd för Vänsterpartiet i Region Skåne. Tidöpartierna sitter även i styret i regionen och har inte visat större vilja att skjuta till de pengar som behövs, menar hon.

Enligt Sveriges kommuner och regioner, SKR, krävdes omkring 20 miljarder kronor i ökade statsbidrag till regionerna för att undvika nedskärningar 2024. Regeringen sköt till 6 miljarder kronor i sin budget vilket har fördjupat den ekonomiska krisen i sjukvården. Vänsterpartiets beräkningar visar att hålet i regionernas sjukvårdsbudgetar omfattar ungefär ytterligare 15 miljarder kronor, vilket Vänsterpartiet nationellt kräver i ändringsbudget efter Kristerssons löfte.

– Det är mycket välkommet att regeringen till slut inser att en utsvulten vård ger effekter på patienter och personal. Nu inväntar vi besked om ändringsbudgeten och hur pengarna ska fördelas, avslutar Alexandra Thomsson.

Ladda ned bild

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Det är när vi tillsammans ser till att välfärden och samhället ställer upp för oss alla och envar som vår individuella frihet växer. Inom sjukvården innebär det drift i egen regi för att säkra en jämlik tillgång till god vård. Bäst vård får man om patienternas behov får styra och låter skattepengarna finansiera verksamheten istället för att gå till vinster för välfärdföretagen. Sänkta avgifter för biljetter till ett modernt järnvägsnät, ett utbyggt nät av stadsbussar och regionala busslinjer som binder ihop hela regionen är Vänsterpartiets vision. Fri kollektivtrafik är framtiden! Vänsterpartiet vill bygga ett Skåne för alla – inte bara för de rikaste.