Svensk Handel

E-handelns omsättning minskade under 2023

Dela

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2023 till 144 miljarder kronor. Det är en minskning med 8 procent jämfört med 2022. Den sjunkande omsättningen förklaras inte av att färre e-handlade, utan av lägre köpesummor.

68 procent av konsumenterna e-handlade en genomsnittlig månad under 2023. Det var en lika hög andel som under 2022. Den genomsnittliga köpesumman per månad och konsument sjönk dock med cirka 200 kronor, från ett skattat värde på 2 319 kronor 2022 ned till 2 126 kronor 2023. Det innebär i sin tur att totalomsättningen i e-handeln i konsumentled sjönk från cirka 156 miljarder 2022 till cirka 144 miljarder 2023. Det motsvarar en minskning med 8 procent i löpande priser. Justerat för inflation motsvarar det en volymförsäljningsminskning på nära 16 procent.

– 2023 blev ett prövningarnas år för många e-handlare. Svart på vitt ser vi nu hur det tuffa ekonomiska läget, som slagit hårt mot kundernas köpkraft, påverkar stora delar av e-handeln negativt. Ljuspunkten är att vi ser att kundernas intresse för e-handeln fortsatt är starkt, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Vissa varukategorier gick mot strömmen

Skillnaden i andelen konsumenter som e-handlat nedbrutet på varukategori är även de små jämfört med 2022. Den största minskningen uppmättes i kategorin hemelektronik som i genomsnitt handlades av 15 procent av e-handelskonsumenterna per månad 2023 jämfört med 17 procent 2022. Merparten av varukategorierna uppvisade fallande totalomsättning jämfört med föregående år. I flera fall föll omsättningen kraftigt. De tydligaste undantagen var e-handel av nikotin och tobaksprodukter, som ökade med 20 procent i omsättning, samt varor från apotek, som ökade med 10 procent.

Ett genomgående tema vi noterat under året är att kapitalintensiva branscher, som gick extremt bra under pandemin, nu har det tuffare. Det beror dels på att det är inköp som görs lite mer sällan, samtidigt som vi som bekant håller betydligt hårdare i plånboken, säger Per Ljungberg.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Om Svensk Handel

Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye