Svensk Dagligvaruhandel

Minskad försäljning av frukt och grönsaker under 2023

Dela

Under helåret 2023 minskade försäljningen av frukt och grönsaker i svensk dagligvaruhandel med 4,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & grönt . Det första kvartalet 2023 uppvisade störst negativ utveckling, då försäljningen sjönk med 7,6 procent. Försäljningen har mellan 2021 och 2023 minskat med 12,9 procent. 

Som ett led i arbetet med folkhälsofrågor vill dagligvaruhandeln uppmana till ökad konsumtion av frukt och grönsaker i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer. Därför sätter dagligvaruhandeln ökat fokus på försäljningen av frukt och grönsaker. Dagligvaruindex Frukt & Grönt presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige. Detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets folkhälsomål nås.

- Att försäljningen av frukt och grönsaker minskar ligger tyvärr inte i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer om att konsumtionen av frukt och grönsaker ska nå 500 gram per person och dag. Det senaste årets tuffa ekonomiska utveckling har inneburit att många konsumenter har minskat inköpen av frukt och grönt, detta trots att det finns prisvärda färska och frysta alternativ, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Under det fjärde kvartalet 2023 minskade volymen för frukt och grönsaker med 1,4 procent jämfört med samma period 2022, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.

- Det fjärde kvartalet var volymutvecklingen för frukt och grönsaker inom dagligvaruhandeln negativ med en utvecklingstakt på -1,4 procent. Utvecklingen har varit negativ under årets samtliga kvartal, men volymtappet var något mindre det fjärde kvartalet, avslutar Karin Brynell.

Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research. Rapporten publiceras halvårsvis. Dagligvaruindex Frukt & Grönt för det första halvåret 2024 publiceras i augusti 2024.

För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85 
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp. Definitionen för vad som ingår i statistiken har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandels mat- och hälsoråd och i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer.

Rapporten baseras på statistik från Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Coop, Xtra- en del av Coop, Stora Coop, City Gross, Eurocash, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum, ICA Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye