Högsta domstolen ställer sig på Sveas sida

Konsumentombudsmannen (KO) inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea Bank i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Patent- och marknadsöverdomstolen gick i april 2023 på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelar att de undanröjer den tidigare domen och visar målet åter till den domstolen för fortsatt handläggning.

Konsumentverket har genom KO inledningsvis stämt Svea vid Patent- och marknadsdomstolen (motsvarande tingsrätt) för att bolaget tar ut en förseningsavgift av konsumenter vid försenad eller utebliven betalning. KO anser att avgiften inte kan tas ut enligt reglerna i inkassokostnadslagen. Svea överklagade till Patent- och marknadsöverdomstolen som i sin dom förra våren gick på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelade sin dom.

Högsta domstolen förklarar att den förseningsavgift som målet avser inte strider mot de tvingande reglerna i lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader mm, och att det villkor om förseningsavgift i kreditavtal med konsument som målet avser därför inte på den grunden är oskäligt enligt 3 § lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Högsta domstolen undanröjer Patent- och marknadsöverdomstolens dom, utom i fråga om sekretess.

Svea menar att detta inte är den enda förseningsavgiften som tillämpas i samhället och den är rättvis därför att de skötsamma slipper finansiera den kostnad som sena betalare åsamkar kreditgivarna. Dessutom resulterar tillämpningen av förseningsavgiften i att färre krediter lämnas till inkasso vilket rimligen är positivt för konsumenterna. HD:s domslut är ett bra besked för alla de i majoritet som betalar sina krediter i tid.

- Det är en seger för skötsamma konsumenter och seriösa kreditgivare. Ett glädjande och bra klargörande för branschen. Avgifterna har tillämpats under lång tid och det är bra att det krävs tydlig lagstiftning för att ändra förutsättningarna för konsumentkreditföretag, kommenterar Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Bank.

Branschorganisationerna Svensk Inkasso och Finansbolagens Förening är av uppfattningen att detta är en tillåten avgift. Målet är av högsta juridiska och praktiska intresse. Juridiskt då det innefattar bland annat hur lagtolkning ska göras när en hel bransch tillämpat en viss villkorstyp under lång tid, men omvärldens syn på skuldsättning och kredittagares kostnader förändrats över tiden. Praktiskt då målet kommer att bli styrande för svenska konsumentkreditföretags möjligheter att debitera förseningsavgifter. Sådana avgifter har tillämpats av svenska konsumentkreditföretag i flera decennier.

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.