Svea Bank AB (publ)

Högsta domstolen ställer sig på Sveas sida

Dela

Konsumentombudsmannen (KO) inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea Bank i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Patent- och marknadsöverdomstolen gick i april 2023 på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelar att de undanröjer den tidigare domen och visar målet åter till den domstolen för fortsatt handläggning.

Konsumentverket har genom KO inledningsvis stämt Svea vid Patent- och marknadsdomstolen (motsvarande tingsrätt) för att bolaget tar ut en förseningsavgift av konsumenter vid försenad eller utebliven betalning. KO anser att avgiften inte kan tas ut enligt reglerna i inkassokostnadslagen. Svea överklagade till Patent- och marknadsöverdomstolen som i sin dom förra våren gick på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelade sin dom.

Högsta domstolen förklarar att den förseningsavgift som målet avser inte strider mot de tvingande reglerna i lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader mm, och att det villkor om förseningsavgift i kreditavtal med konsument som målet avser därför inte på den grunden är oskäligt enligt 3 § lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Högsta domstolen undanröjer Patent- och marknadsöverdomstolens dom, utom i fråga om sekretess.

Svea menar att detta inte är den enda förseningsavgiften som tillämpas i samhället och den är rättvis därför att de skötsamma slipper finansiera den kostnad som sena betalare åsamkar kreditgivarna. Dessutom resulterar tillämpningen av förseningsavgiften i att färre krediter lämnas till inkasso vilket rimligen är positivt för konsumenterna. HD:s domslut är ett bra besked för alla de i majoritet som betalar sina krediter i tid.

- Det är en seger för skötsamma konsumenter och seriösa kreditgivare. Ett glädjande och bra klargörande för branschen. Avgifterna har tillämpats under lång tid och det är bra att det krävs tydlig lagstiftning för att ändra förutsättningarna för konsumentkreditföretag, kommenterar Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Bank.

Branschorganisationerna Svensk Inkasso och Finansbolagens Förening är av uppfattningen att detta är en tillåten avgift. Målet är av högsta juridiska och praktiska intresse. Juridiskt då det innefattar bland annat hur lagtolkning ska göras när en hel bransch tillämpat en viss villkorstyp under lång tid, men omvärldens syn på skuldsättning och kredittagares kostnader förändrats över tiden. Praktiskt då målet kommer att bli styrande för svenska konsumentkreditföretags möjligheter att debitera förseningsavgifter. Sådana avgifter har tillämpats av svenska konsumentkreditföretag i flera decennier.

Kontakter

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Var fjärde e-handlare är stressad över den tekniska utvecklingen17.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

AI-teknik skapar både stress och möjligheter för Sveriges e-handlare. Sveas senaste undersökning E-handelsläget visar att utvecklingstakten för ny teknik numera går så snabbt att var fjärde e-handlare känner sig stressade över att hinna med. Dessutom anser 37 procent att AI är en säkerhetsrisk. Trots det är e-handlarna överens om att AI är här för att stanna. Bland de e-butiker som redan använder tekniken upplever man effekter som kostnadsbesparingar och effektivare marknadsföring.

Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q226.6.2024 09:36:14 CEST | Pressmeddelande

Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.

Undersökning från Svea Bank: En av fem e-handlare ser ingen anledning att minska antalet returer23.5.2024 08:56:26 CEST | Pressmeddelande

De senaste åren har den negativa miljöpåverkan från returer inom e-handeln varit en omdiskuterad fråga. Nya siffror från Svea Banks undersökning E-handelsläget visar att en av fem e-handlare inte ser någon anledning att minska sina returer. Majoriteten, 84 procent, uppger också att returer inte påverkar deras verksamhet negativt – varken finansiellt eller miljömässigt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye