Fortsatt digital tillväxt för Bonnier Publications
Bonnier Publications gör en vinst på 38 miljoner kronor (SEK) 2023 och närmar sig 100 000 digitala prenumeranter. Årets resultat är påverkat av den pågående digitala omställningen, den underliggande nedgången i efterfrågan på tryckta tidningar och konsekvenserna av instabila förhållanden i omvärlden.
Bonnier Publications, som är en internationell utgivare av intressemedia, redovisar avseende 2023 en omsättning på 855 miljoner kronor 2023 och en vinst (EBITA) på 38 miljoner kronor. Jämfört med 2022 motsvarar det en minskning med 80 respektive 28 miljoner kronor.
Årets resultat präglas främst av makroekonomiska utmaningar samt minskande efterfrågan på tryckta tidningar.
– Vi har sett att omvärldens utmaningar har haft en negativ effekt på annonsmarknaden, framför allt under andra halvåret och speciellt på print. Vi har behållit våra marknadsandelar, men ser en nedgång i printintäkter till följd av lägre efterfrågan på alla marknader, säger Jesper Buchvald, vd Bonnier Publications.
Valutakursutvecklingen har haft en betydande negativ inverkan på både intäkter och resultat. Bonnier Publications har en väsentlig andel av intäkterna i Sverige och Norge och de försämrade valutakurserna har resulterat i ett lägre värde omräknat till danska kronor vilket förstärks av att merparten av kostnaderna realiseras i dansk valuta eller euro. Valutaeffekterna har totalt påverkat årets resultat negativt med 18 miljoner kronor och vid oförändrade valutakurser skulle årets vinst motsvarat 56 miljoner kronor.
Solid digital tillväxt
Utvecklingen av digitala prenumerationslösningar är ett viktigt strategiskt fokusområde för Bonnier Publications, som har digitala prenumerationer på de fyra största medierna: Illustrerad Vetenskap, Historia, I Form och Gör det själv förutom tidskriftsappen Wype.
– Vi har mycket bra fart i den digitala övergången, med nära 100 000 digitala fristående abonnenter. För tredje året i rad har vi en tillväxt på över 25 procent. Digitala intäkter utgör nu en betydande del av vår ekonomi och förväntas bli ännu mer betydande i framtiden, säger Jesper Buchvald.
– På en utmanande marknad har vi lyckats utveckla våra digitala medier, utöka vår digitala kundbas och öka vår trafik.
2024 har startat med den digitala lanseringen av ett nytt kvinnouniversum och det arbetas med ytterligare expansion av befintliga varumärken på flera marknader.
Bonnier Publications har sitt huvudkontor i Köpenhamn och ingår i svenska Bonnier News. Bonnier Publications har verksamhet i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Nederländerna och Belgien och står bakom välkända titlar som till exempel Illustrerad vetenskap, BO BEDRE, Historia, Gör det själv, I Form, Bilmagasinet och PC Tidningen.
Kontakter
Jesper BuchvaldVdBonnier Publications
Tel:+ 45 24 69 82 20jesper.buchvald@bonnier.dkMed över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Ingvar Näslund återvänder som chefredaktör för Örnsköldsviks Allehanda26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News Local har utsett Ingvar Näslund till ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Örnsköldsviks Allehanda. Han ersätter Sandra Bygdén Shameh som aviserade sin avgång tidigare i våras. – Det blir en ynnest att tillsammans med redaktionen få möjlighet att fortsätta med det framgångsrika arbete som görs i dag, säger Ingvar Näslund.
Dubbla vinster till Bonnier News i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling15.4.2024 16:21:09 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News prenumerationspaketering +Allt har i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling Digital Media Awards Europe vunnit i kategorin Best Digital Subscription/Reader Revenue Project. Dessutom prisas Bonnier News annonssamarbete med Hjärt-Lungfonden med en vinst i kategorin Best Native Advertising Campaign.
Bonnier News lanserar podden Krimstad – kända kriminalfall från hela Sverige9.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag är det premiär för Bonnier News nya podcast Krimstad, som utifrån ett lokalt perspektiv berättar om några av de senaste årens mest uppmärksammade kriminalfall. Krimstad skapas av lokaltidningsreportrarna som var med och bevakade fallen. – I Krimstad kan vi förena kraften i den lokala närheten med möjligheten att sprida dessa historier till fler, säger Viktor Ahldén, producent i centrala poddteamet på Bonnier News.
Jan Helin får nyinrättad roll som Chief Product Officer på Bonnier News9.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News fortsätter stärka sin satsning på produktutveckling med AI i fokus och utser Jan Helin till den nyinrättade rollen som Chief Product Officer (CPO). I hans frånvaro, under en period av sjukskrivning, tar Veronica Selin över som tillförordnad i rollen.
Marieberg Media och Bonnier News Local avslutar samarbetet26.3.2024 11:45:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News bemanningsbolag Marieberg Media har inlett förhandlingar om en omorganisation. Anledningen är att Bonnier News Local planerar att från och med hösten 2024 ta hem vikariebemanningen i egen regi. Den planerade förändringen berör Marieberg Medias konsulter och förhandlingar ska inledas om uppsägning av omkring 65 tillsvidareanställda medarbetare utanför Storstockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum